5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 44 5.2.4 Zpětná vazba Šetření TALIS-PISA link umožňuje porovnat podíly učitelů, kteří získali zpětnou vazbu prostřednictvím hospitací, žákovského hodnocení, hodnocení jejich faktických znalostí, nebo na základě externích výsledků žáků, výsledků školy a tříd či sebehodnocení vlastní práce (například k vlastnímu portfoliu či na základě analýzy videozáznamu jejich výuky). V míře využívání těchto typů zpětné vazby jsou mezi učiteli jednotlivých škol (statisticky významné) rozdíly (graf 16). Hospitace je nejčastějším typem zpětné vazby k práci učitele a zkušenost s ní uvádí 97 % učitelů základních škol, v menší míře pak učitelé víceletých gymnázií (90 %) a čtyřletých gymnázií (91 %). V míře využívání žákovského hodnocení se učitelé jednotlivých škol neliší, přibližně čtyři učitelé z pěti obdrželi tento typ zpětné vazby. Podobně pak statisticky významné rozdíly nenacházíme ani v podílech učitelů, jejichž faktické znalosti byly hodnoceny. Zpětnou vazbu získalo na základě externích výsledků žáků, které učitel vyučuje (např. výsledky národního testování), 76 % učitelů základních škol, to je statisticky významně více než v případě učitelů SOŠ s maturitou (59 %) i SOU bez maturity (56 %). Výsledky školy a tříd (např. prospěch, výsledky projektů či testů) sloužily jako zpětná vazba 87 % učitelů základních škol, což je statisticky významně vyšší podíl než v případě učitelů víceletých gymnázií (80 %), čtyřletých gymnázií (76 %) i SOU bez maturity (75 %). Zpětná vazba na základě sebehodnocení učitelů je nejméně častým typem zpětné vazby, obdrželo ji 44 % učitelů základních škol a 44 % učitelů SOU bez maturity. Podíly učitelů na víceletých gymnáziích (32 %) jsou (statisticky významně) nižší, a významně nižší v porovnání s učiteli SOU bez maturity jsou i podíly učitelů, kteří obdrželi zpětnou vazbu na základě prezentace portfolia, videoanalýzy vlastní výuky nebo jiného způsobu sebehodnocení vlastní práce, ve čtyřletých gymnáziích (31 %) a SOŠ s maturitou (35 %).