5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 43 5.2.3 Překážky účasti na profesním rozvoji S cílem odhalit důvody účasti, případně neúčasti učitelů na aktivitách profesního rozvoje šetření TALIS-PISA zjišťovalo, co učitelé vnímají jako největší překážky. Učitelé patnáctiletých žáků v České republice nejčastěji uváděli kolizi s pracovním rozvrhem, nedostatek času kvůli rodinným povinnostem, nedostatek motivace, finanční náročnost a omezenou nabídku profesního vzdělávání (graf 15). Nejvíce učitelů (51 %) vnímá jako překážku svého profesního vzdělávání skutečnost, že profesní vzdělávání koliduje s jejich pracovním rozvrhem. V nejvyšší míře je toto vnímáno jako překážka mezi učiteli čtyřletých gymnázií (55 %), nejméně pak mezi učiteli odborných učilišť (47 %). Průměrně jedné třetině učitelů brání účasti na profesním rozvoji nedostatek času kvůli rodinným povinnostem a tento podíl je opět nejvyšší u učitelů čtyřletých gymnázií (38 %) a nejnižší na středních odborných školách (27 %), což může být dáno různým zastoupením žen učitelek v těchto druzích škol. Třetina učitelů rovněž uvedla, že k účasti v aktivitách profesního vzdělávání není nijak motivována a tento důvod bránící profesnímu rozvoji vnímají nejvíce učitelé středních odborných učilišť (37 %). Obdobný podíl učitelů z odborných učilišť (38 %) uvádí rovněž finanční náročnost profesního vzdělávání, což je přibližně o 10 p. b. více než v případě učitelů čtyřletých a víceletých gymnázií. Pro čtvrtinu českých učitelů představuje překážku v profesním rozvoji také neexistence vhodné nabídky profesního vzdělávání, přičemž tuto skutečnost nejčastěji uvádějí učitelé čtyřletých gymnázií (29 %) a nejméně učitelé základních a středních odborných škol (23 %). GRAF 15 | Vnímané překážky účasti v profesním vzdělávání 2326282327525555514714201620213229273238313336343701020304050607080 %Základní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityNeexistuje žádná vhodná nabídka profesního vzděláváníProfesní vzdělávání koliduje s mým pracovním rozvrhemZaměstnavatel jej dostatečně nepodporujeProfesní vzdělávání je příliš finančně náročnéK účasti v aktivitách profesního vzdělávání nejsem nijak motivován/a