5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 42 5.2.2 Potřeba profesního rozvoje Ze závěrů šetření TALIS zaměřeného na učitele na nižším sekundárním stupni vyplynulo, že učitelé pociťují největší potřebu dalšího vzdělávání v oblasti ICT dovedností potřebných pro výuku, chování žáků a vedení třídy, prohloubení faktických znalostí ve vyučovaných předmětech a výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Obdobná zjištění vyplývají z odpovědí učitelů patnáctiletých žáků, tedy učitelů na nižším a vyšším sekundárním stupni vzdělávání. Potřebu prohlubování ICT dovedností pociťovalo průměrně 15 % učitelů patnáctiletých žáků, nejvíce pak učitelé středních odborných škol (16 % z nich uvedlo velkou potřebu profesního rozvoje) a učilišť (18 %), nejméně učitelé čtyřletých gymnázií (11 %). Učitelé základních škol více než jejich kolegové z jiných druhů škol deklarovali velkou potřebu profesního rozvoje zaměřeného na chování žáků a vedení třídy (17 %, průměr v ČR činí 14 %) a výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (16 %, průměr ČR činí 13 %). Potřebu profesního rozvoje v oblasti výuky průřezových dovedností nejčastěji deklarují učitelé gymnázií (15 % na čtyřletých a 14 % na víceletých gymnáziích). Podíváme-li se na potřebu prohlubování faktických znalostí ve vyučovaných předmětech, nejčastěji ji deklarovali učitelé víceletých gymnázií a středních škol s maturitou (17 %). Konfidenční intervaly naznačují, že uvedená zjištění nelze spolehlivě zobecnit na celou populaci v České republice, jistá variabilita ve zkoumaném vzorku je nicméně patrná. GRAF 14 | Podíly učitelů, kteří pociťovali velkou potřebu profesního rozvoje v uvedených oblastech 1610810111713101212121415139101417171515151116180510152025 %Základní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityVýuka žáků se speciálními potřebamiChování žáků a vedení třídy Výuka průřezových dovedností (např. tvořivost, kritické myšlení, řešení problémů) Prohloubení faktických znalostí a vědomostí v předmětech, které vyučujiDovednosti v oblasti ICT (informační a komunikační technologie) potřebné pro výuku