5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 39 GRAF 12 | Účast učitelů na aktivitách profesního rozvoje dle typu školy Doplňme, že podíly učitelů účastnících se vzdělávacích konferencí se mezi jednotlivými druhy škol neliší a činí průměrně 30 %. Další vzdělávání v podobě programu k získání řádné kvalifikace (např. studijního programu) navštěvovalo průměrně 15 % učitelů (bez ohledu na typ školy). K zapojení do skupiny učitelů, která vznikla za účelem profesního rozvoje svých členů, nejčastěji docházelo mezi učiteli základních škol (zapojilo se 27 % z nich), ale tento podíl se statisticky významně se neliší od ostatních druhů škol, kde se průměrně zapojovalo okolo 23 % učitelů. Učitelé byli v šetření TALIS-PISA link požádáni, aby se zamysleli nad všemi činnostmi profesního rozvoje, kterých se v posledním roce zúčastnili, a posoudili, zda měla alespoň jedna z nich pozitivní dopad na jejich práci učitele. Necelých 80 % učitelů patnáctiletých žáků (bez statisticky významných rozdílů mezi učiteli na jednotlivých druzích škol) uvedlo, že některá z aktivit profesního rozvoje měla pozitivní dopad na jejich výuku. Jinými slovy pětina českých učitelů patnáctiletých žáků nepovažovala svůj profesní rozvoj za přínosný. 83818480722342453731191920262428342949410102030405060708090100 %Základní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityKurzy/semináře, které jsemosobně navštívil/aOnline kurzy/seminářeExkurze/hospitacev jiných školáchExkurze v komerčníchprostorách,ve veřejných organizacíchnebo nevládníchorganizacíchKurzy/semináře, které jsem osobně navštívil/a Online kurzy/semináře Exkurze/hospitace v jiných školách Exkurze v komerčních prostorách, ve veřejných organizacích nebo nevládních organizacích