5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 37 Zatímco mezi učiteli nebyly zjištěny rozdíly v pocitu připravenosti z hlediska didaktiky vyučovaných předmětů, v oblasti obecné pedagogiky pociťovalo dobrou či velmi dobrou připravenost okolo 70 % učitelů středních odborných škol a učilišť oproti 54 % učitelů čtyřletých gymnázií. Mezinárodní šetření TALIS poukázalo na velice nízkou subjektivně vnímanou připravenost učitelů druhého stupně na výuku v prostředí s různě nadanými žáky. Na výuku se cítilo velmi dobře nebo dobře připraveno 18 % českých učitelů (průměr EU činil 42 %). Jednou z příčin může být nízký podíl učitelů, kteří měli tuto oblast zahrnutou ve svém počátečním vzdělávání (34 %), který je nejnižší ze všech zemí EU (průměr EU činí 58 %). Je-li vzorek zkoumaných škol rozšířen o učitele na vyšší sekundární úrovni, zvýší se podíl v České republice na 38 % především díky učitelům středních odborných škol a učilišť, kteří rovněž nejvíce uvádí, že se cítili na výuku připraveni. Průměrně 60 % učitelů patnáctiletých žáků uvedlo, že obsahem jejich formálního vzdělávání byla oblast chování žáků a vedení třídy. Graf 10 zobrazuje rozložení odpovědí učitelů, kteří se cítili v této oblasti více či méně připraveni na výuku (kategorie vůbec ne, částečně, dobře, velmi dobře). Učitelé středních odborných škol a učilišť statisticky významně častěji uváděli, že se cítili velmi dobře nebo dobře připraveni na výuku z hlediska chování žáků a vedení třídy v porovnání s učiteli základních škol a víceletých gymnázií (existenci rozdílu mezi učiteli čtyřletých gymnázií nelze s ohledem na větší výběrovou chybu určit). GRAF 10 | Podíly učitelů, kteří se v rámci svého formálního vzdělávání cítili připraveni v oblasti chování žáků a vedení třídy 5.1.3 Prestiž učitelské profese Učitelé byli požádáni, aby se vyjádřili, nakolik si podle jejich názoru společnost váží učitelské profese. Česká republika patří k zemím s obecně nízko vnímanou prestiží učitelského povolání v mezinárodním kontextu a zjištění TALIS-PISA link toto potvrzují. V České republice se necelá pětina (18 %) učitelů patnáctiletých žáků domnívá, že si společnost váží povolání učitele (zahrnuje kategorie odpovědí rozhodně souhlasím a souhlasím). Jak dokládají údaje v grafu 11, nejpozitivněji nahlížejí na prestiž svého povolání učitelé víceletých gymnázií (s výrokem souhlasí 24 % učitelů), naopak nejnižší vnímaná prestiž byla zjištěna mezi učiteli středních odborných učilišť (s výrokem souhlasí 13 % z nich). 28272717184343413937252425353655799020406080100Základní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityVůbec neČástečněDobřeVelmi dobře%