5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 34 5 ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Tato kapitola navazuje na zjištění prezentovaná v rozšířené národní zprávě z mezinárodního šetření TALIS 2018. Zatímco doposud publikovaná zjištění pojednávají výhradně o situaci učitelů na druhém stupni základních škol a odpovídajícím stupni víceletých gymnázií, cílem této kapitoly je obohatit dosavadní poznatky o zkušenosti, názory a postoje učitelů na úrovni vyššího sekundárního vzdělávání (tedy učitelů čtyřletých gymnázií, středních odborných škol a středních odborných učilišť). Představeny budou tyto tři tematické celky: příprava na učitelskou profesi, profesní rozvoj a zpětná vazba a proměny výuky a výzvy. Grafy uvedené v této kapitole jsou doplněny o intervaly spolehlivosti (95 %).24 5.1 Příprava na učitelskou profesi V návaznosti na zjištění prezentovaná ve výše citované národní zprávě TALIS 2018 budou v této části podrobněji představena vybraná témata související s názory a postoji učitelů ve vztahu k učitelské profesi. Pozornost bude věnována především motivaci učitelů z různých druhů škol zvolit si tuto profesi a jejich počátečnímu vzdělávání a sebedůvěře při nástupu do profese a vnímané prestiži učitelské profese. 5.1.1 Učitelství jako první kariérní volba Učitelé patnáctiletých žáků byli v rámci TALIS-PISA link dotazování požádáni, aby uvedli, zda byla učitelská profese z hlediska kariéry jejich první volbou. V průměru za sledovanou populaci učitelů bylo zjištěno, že nadpoloviční většina z nich považuje učitelství za svou první kariérní volbu. Výrazně vyšší je tento podíl na základních školách a čtyřletých a víceletých gymnáziích (více než dvě třetiny učitelů) v porovnání se středními odbornými školami a učilišti (přibližně polovina učitelů). GRAF 6 | Podíl učitelů, pro které byla učitelská profese z hlediska kariéry první volbou 24 Protože se šetření TALIS-PISA link neúčastnili všichni ředitelé či učitelé v České republice, jsou uvedené hodnoty odhady průměrů založených na odpovědích vzorku ředitelů či učitelů, kteří se šetření zúčastnili. Interval spolehlivosti 95 % pak (na základě znalosti rozložení jednotlivých hodnot ve vzorku) udává horní a dolní hranici hodnot, mezi kterými se s pravděpodobností 95 % nachází i průměr celé populace (tj. všech učitelů či ředitelů). 6769715043020406080100Základní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturity%