4 │ FAKTORY SOUVISEJÍCÍ SE SOCIO-EMOČNÍM ROZVOJEM ŽÁKŮ Zjištění z modulu TALIS-PISA link 31 4.3 Faktory související se socio-emočními charakteristikami žáků Tato část se pokusí odpovědět na otázku, jaké konkrétní faktory na úrovni školy a učitele jsou důležité pro většinu aspektů socio-emočního rozvoje žáků uvedených v předcházející části. Obecně lze říct, že rozdíly mezi školami vysvětlují v průměru zemí zapojených do modulu TALIS-PISA link 10–20 % rozptylu analyzovaných žákovských charakteristik. Obrázek 6 vyobrazuje proměnné, které hrají nejvýznamnější roli. Výukové postupy vysvětlují průměrně mezi 15 % (vnímané nadšení učitele) a 28 % rozdílů mezi školami (kázeňské klima třídy). Větší část rozptylu (55 % v případě vzdělanostních aspirací) vysvětlují charakteristiky třídy a průměrně okolo 20 % rozptylu vysvětlují proměnné reprezentující formální vzdělávání učitelů, účast učitelů na aktivitách profesního rozvoje a využívání pracovního času učitelů. OBRÁZEK 6 | Podíl vysvětlené variance vybraných socio-emočních charakteristik žáků (průměr zemí TALIS-PISA link) Vzhledem k tomu, že výše uvedené výsledky nereflektují specifika vzdělávacích systémů v jednotlivých zemích, následující část se blíže zaměří na situaci na národní úrovni. 23 23 Prezentované informace jsou založeny na výsledcích vícenásobné regresní analýzy.