4 │ FAKTORY SOUVISEJÍCÍ SE SOCIO-EMOČNÍM ROZVOJEM ŽÁKŮ Zjištění z modulu TALIS-PISA link 29 Model spokojenosti obsahuje tři hlavní dimenze: psychologickou, kognitivní a kombinovanou. Psychologická dimenze odráží sebedůvěru žáků ve čtení, strach z neúspěchu či životní spokojenost žáků. V rámci kognitivní dimenze je sledováno, nakolik žáci disponují růstovým nastavením mysli. Pro analytické účely byl model 21spokojenosti doplněn o třetí, kombinovanou dimenzi, jejímž cílem je postihnout, nakolik byl kognitivní test PISA pro žáky obtížný (obrázek 4). OBRÁZEK 4 | Pojetí spokojenosti žáků (well-being) dle PISA 2018 21 Koncept růstového nastavení mysli britské psycholožky Carol Dweck je založen na vědomí, že inteligenci, schopnosti a dovednosti jedince lze měnit a kultivovat skrze učení, úsilí a vytrvalost. Opakem růstového nastavení mysli je fixní nastavení mysli, které je založeno na víře, že inteligence a schopnosti jedince jsou dané od narození a nelze je učením zlepšit. Šetření PISA měří nastavení mysli prostřednictvím otázky v žákovském dotazníku: Tvoje inteligence je něco, co na sobě nemůžeš příliš změnit. Žáci volili odpověď z možností rozhodně nesouhlasím, nesouhlasím, souhlasím, rozhodně souhlasím.