4 │ FAKTORY SOUVISEJÍCÍ SE SOCIO-EMOČNÍM ROZVOJEM ŽÁKŮ Zjištění z modulu TALIS-PISA link 28 4 FAKTORY SOUVISEJÍCÍ SE SOCIO-EMOČNÍM ROZVOJEM ŽÁKŮ Tato kapitola zkoumá širokou škálu postojů žáků vůči škole, jejich chování a aspirace (tzv. socio-emoční charakteristiky žáků) a snaží se identifikovat ty, které jsou pravděpodobně formovány školním prostředím, včetně jednání učitelů a samotných žáků. Za tímto účelem kapitola vychází z koncepčního rámce pro školní klima a spokojenost (well-being) žáků, neboť to, jak žák vnímá prostředí ve své škole, stejně jako jeho spokojenost, je integrální součástí jeho socio-emočního rozvoje. Další sledovanou oblastí jsou potom postoje žáků vůči škole, které jsou klíčové pro jejich dlouhodobý vzdělávací úspěch. Cílem této kapitoly je na základě analýz dat z šetření TALIS a PISA určit, které z proměnných, reprezentujících jednotlivé socio-emoční charakteristiky žáků, variují mezi školami a jaký podíl celkové variance lze rozdílům mezi školami připsat. Snahou analýz je identifikovat faktory na školní a učitelské úrovni, které nejsilněji souvisejí se socio-emočním rozvojem žáků. 194.1 Koncepční pojetí socio-emočního rozvoje žáků Pojetí školního klimatu vychází z koncepčního modelu, který byl podrobně představen v 3. dílu mezinárodní zprávy PISA. Model školního klimatu obsahuje celkem tři dimenze: dimenze 20chování žáků je v datech zastoupena četností výskytu šikany a záškoláctví a dále kázeňským klimatem ve třídě. Dimenze vyučování a učení zahrnuje nadšení učitele pro výuku a podporu učitelů. Oblast školní komunita je potom tvořena indikátory spolupráce a soutěžení žáků, pocit sounáležitosti se školou a role rodičů (obrázek 3). OBRÁZEK 3 | Model školního klimatu dle PISA 2018 Well-being je v rámci mezinárodního šetření PISA definován relativně široce. Neomezuje se pouze na faktory související se školním prostředím jako takovým, ale sleduje také celkovou životní spokojenost žáků a jejich pocity. 19 Vzhledem k povaze TALIS-PISA dat nelze zkoumat přímý vliv učitelů na výstupy žáků. Veškerá učitelská data jsou agregována na úroveň školy a takto také vstupují do analýz. 20 Zpráva je dostupná na webových stránkách OECD (https://www.oecd.org/publications/pisa-2018-results-volume-iii-acd78851-en.htm).