3 │ FAKTORY SOUVISEJÍCÍ S VÝSLEDKY ŽÁKŮ Zjištění z modulu TALIS-PISA link 26 socioekonomicky znevýhodněných žáků prokazatelný vliv, a to jak v mezinárodním průměru, tak ani u nás. To může být dáno tím, že vrstevnické vlivy nemusí být tak silné, nebo pokud existují, neprojeví se na úrovni celé školy (tj. ta, na kterou se zaměřuje TALIS-PISA link), ale spíše třídy. Roli naopak hrají nadaní spolužáci: čím vyšší je řediteli odhadovaný podíl nadaných žáků ve škole, tím lepší jsou také výsledky žáků školy v testech matematické, přírodovědné i čtenářské gramotnosti, a to po kontrole pro individuální socioekonomický status žáka a při zahrnutí odpovědí všech učitelů. 3.4.5 Školní klima Na rozdíl od Dánska, Austrálie či Kolumbie u nás šetření TALIS-PISA link neprokázalo žádnou souvislost mezi zapojením rodičů a širší komunity do života školy a výsledky žáků. Hodnocená kvalita vztahů mezi učiteli a žáky rovněž nehraje v případě České republiky roli. Nicméně byla u nás jako v jediné zemi i po kontrole pro charakteristiky žáků (gender, migrační původ, SES) identifikována významná souvislost mezi řediteli reportovaným důrazem učitelů na akademický úspěch žáků a výsledky žáků školy v testu čtenářské a matematické gramotnosti. 183.4.6 Vedení školy Přestože některé aktivity vedení školy mohou souviset s průměrnými výsledky žáků školy, tato souvislost se ztrácí po zohlednění složení tříd a kázeňského klimatu. Jen u nás a v Argentině (CABA) byla prokázána negativní souvislost výsledků žáků s řediteli uváděnou frekvencí toho, jak spolupracovali s učiteli na řešení kázeňských problémů, a to ve všech třech doménách; po zohlednění složení tříd zůstává signifikantní jen v případě přírodovědné gramotnosti. 18 Index důrazu na školní úspěch je založen na výpovědích ředitelů o tom, zda učitelé chápou školní kurikulární cíle, zda jsou úspěšní při jejich implementaci, zda mají vysoká očekávání ohledně výsledků žáků a zda mají žáci ve škole touhu uspět.