3 │ FAKTORY SOUVISEJÍCÍ S VÝSLEDKY ŽÁKŮ Zjištění z modulu TALIS-PISA link 23 3.4 Vybrané faktory související s výsledky žáků Metodou LASSO (viz kap. 3.2) bylo identifikováno několik faktorů na úrovni školy a učitelů, které významně souvisejí s výsledky jejich žáků (prezentované analýzy tedy nezahrnují všechny proměnné identifikované v konceptuálním rámci v kapitole 3.1). Mezi ně patří vyučovací postupy, spokojenost učitelů a pocit pohody (well-being), alokace pracovního času učitelů (podíl času vyučovací hodiny, který je věnovaný přímo výuce), charakteristiky tříd, resp. spolužáků, školní klima a vedení školy. Vliv některých z nich (vyjádřený jako regresní beta koeficient) ukazují 16graf 3 pro čtenářskou, graf 4 pro matematickou a graf 5 pro přírodovědnou gramotnost. GRAF 3 | Vztahy mezi výsledky žáků v testech čtenářské gramotnosti a vybranými faktory na úrovni školy a učitele Poznámka ke grafům: Nevybarvené symboly nebo sloupce znamenají statisticky nevýznamné vlivy (na hladině p < 0,05). 16 Regresní koeficient β udává, o kolik bodů by byl průměrný výsledek žáků školy jiný v případě, že by hodnota nezávislé proměnné byla vyšší o jednotku. Pozor, sílu jednotlivých koeficientů nelze vzájemně porovnávat, neboť nezávislé proměnné nejsou standardizovány (tj. mají odlišné měřítko, nabývají různého počtu hodnot). -505101520Regresní koeficient (β)Spokojenost učitele s pracovním prostředímPodíl času vlastního vyučování a učení (%)Známkování/opravování žákovských pracíPodíl socioekonomicky znevýhodněných Spolupráce s rodiči nebo zákonnými zástupci