3 │ FAKTORY SOUVISEJÍCÍ S VÝSLEDKY ŽÁKŮ Zjištění z modulu TALIS-PISA link 20 3 FAKTORY SOUVISEJÍCÍ S VÝSLEDKY ŽÁKŮ Tato kapitola představuje vybrané výsledky analýzy faktorů na úrovni školy a učitele souvisejících s kognitivními výstupy vzdělávání, tj. výsledky žáků v testech PISA. V úvodu kapitoly je stručně naznačen konceptuální rámec a analytické postupy, které jsou využity v mezinárodní zprávě k modulu TALIS-PISA link. Po nich následuje shrnutí vybraných výsledků s komentáři k situaci v České republice. 3.1 Konceptuální rámec TALIS-PISA link V šetření TALIS-PISA link byl pro identifikaci relevantních proměnných na úrovni školy a učitele, které potenciálně mohou různými mechanismy ovlivňovat výsledky žáků, vyvinut specifický dvojdimenzionální konceptuální rámec (obrázek 2), v němž první dimenzi představuje úroveň školy nebo učitele a druhou pak přímost či nepřímost působení vybraného faktoru. Všechny zahrnuté proměnné byly identifikovány na základě důkladného studia předchozí odborné literatury zkoumající jejich vliv na kognitivní a nekognitivní výsledky vzdělávání a následně zařazeny do jednoho ze čtyř kvadrantů. Zahrnuty jsou i kontrolní proměnné, o jejichž vliv jsou některé výsledky analýz očištěny. Bližší informace o konceptuálním rámci a jednotlivých zařazených proměnných (včetně konkrétních odkazů na odbornou literaturu) je možné najít v mezinárodní zprávě TALIS-PISA link . 13OBRÁZEK 2 | Konceptuální rámec TALIS-PISA link pro identifikaci relevantních faktorů ovlivňujících výsledky žáků V této souvislosti je potřeba zdůraznit, že všechny výsledné vztahy je nutné chápat pouze ve smyslu asociací či korelací mezi zkoumanými faktory a výsledným skórem žáků školy v dané testované gramotnosti. Z šetření TALIS-PISA link, v rámci kterého byly informace od učitelů i žáků získávány v jeden časový okamžik, nelze vyvozovat žádné příčinné souvislosti. Při popisu výsledků znamená „efekt proměnné“ či „vliv proměnné“ pouze pozitivní nebo negativní asociaci, v žádném případě nelze efekt či vliv proměnné interpretovat jako kauzální vztah. 13 Mezinárodní zpráva a další materiály jsou dostupné na webových stránkách OECD (http://www.oecd.org/education/talis).