2 │ VÝSLEDKY ŽÁKŮ ČR V ŠETŘENÍ PISA 2018 Zjištění z modulu TALIS-PISA link 18 2.3 Dívky a chlapci Ve čtenářské gramotnosti jak českých žáků, tak žáků ostatních zemí OECD se ze všech domén nejvíc projevuje genderová nerovnost výsledku. Výrazně lepší jsou děvčata. Zjištění mohou souviset s tím, že celkově se chlapci méně často setkávají s delšími a souvislejšími texty, což se může promítnout do jejich schopnosti a dovednosti pracovat s texty. Ukazuje se, že v rozdílných výsledcích chlapců a dívek se pravděpodobně odrážejí rozdílné čtenářské preference. Žákovský dotazník PISA 2018 nabízí podrobnější pohled na frekvenci čtení různých typů textů. Zatímco dívky nejčastěji čtou krásnou literaturu (romány, vyprávění, příběhy), chlapci dávají přednost jiným typům textů – nejčastěji uváděli, že čtou noviny, časopisy, naučnou literaturu. S výběrem různých typů textů souvisí i celkový přístup k četbě. Chlapci převážně uváděli, že čtou jen proto, aby získali potřebné informace, a ve srovnání s dívkami je pro ně čtení častěji ztrátou času. Jen pro čtvrtinu chlapců je četba koníčkem (pro 50 % dívek).