2 │ VÝSLEDKY ŽÁKŮ ČR V ŠETŘENÍ PISA 2018 Zjištění z modulu TALIS-PISA link 17 OBRÁZEK 1 | Průměrné výsledky žáků ve čtenářské gramotnosti – země zapojené v TALIS-PISA link Země jsou řazeny podle výsledku v roce 2018 sestupně. 2.2 Gramotnostní úrovně Šetření PISA rozlišuje různé gramotnostní úrovně. Druhou úroveň považuje tzv. za základní. Pro čtenářskou gramotnost je druhá úroveň vymezena tak, že žáci začínají prokazovat schopnost využívat své čtenářské dovednosti k získávání znalostí a k řešení řady praktických problémů. Rozpoznají hlavní myšlenku středně dlouhého textu, naleznou informaci na základě jasně daných, i když někdy složitějších, pokynů a s podporou dovedou posoudit celkový záměr středně dlouhého textu. Žáci, kteří ve čtení nedosahují této základní úrovně, mají často potíže při čtení neznámého textu nebo také u nepříliš dlouhých a složitých textů. Obvykle potřebují poskytnout vodítka nebo pomocné pokyny, než začnou pracovat s textem. Podíl českých žáků pod druhou (základní) gramotnostní úrovní v testech čtenářské gramotnosti se dlouhodobě pohybuje kolem 20 % a od zahájení projektu PISA se mírně zvyšuje. Tato pětina žáků představuje skupinu obyvatel, kteří mohou mít problémy s dalším uplatněním při studiu, v zaměstnání, ve společnosti. Navíc v rámci České republiky se situace v jednotlivých druzích škol pohybuje od necelých 2 % v případě žáků víceletých gymnázií a čtyřletých gymnázií přes 8 % v případě žáků maturitních oborů středních odborných škol, 28 % v případě žáků základních škol až po 49 % v případě žáků nematuritních oborů středních odborných škol. Bohužel podobný podíl žáků nedosahujících ani druhé (základní) gramotnostní úrovně máme v České republice podle testů PISA také v matematické a přírodovědné gramotnosti.