Zjištění z modulu TALIS-PISA link 9 SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZJIŠTĚNÍ Podle zjištění TALIS-PISA link patnáctiletí žáci v České republice dosahují lepších výsledků ve školách, ve kterých: učitelé kladou vyšší důraz na akademický úspěch žáků, učitelé tráví více času vyučovací hodiny vlastní výukou a učením, ředitelé tráví méně času řešením kázeňských problémů, jsou učitelé spokojenější, učitelé tráví více času opravováním a známkováním prací žáků, je vyšší (řediteli odhadovaný) podíl nadaných žáků. Ze všech proměnných reprezentujících školní klima, spokojenost (well-being) a postoje žáků ke škole byly zjištěny významné rozdíly mezi školami ve čtyřech oblastech socio-emočního rozvoje žáků: třídní klima, nadšení učitele pro učení, vnímaná obtížnost testu a vzdělanostní aspirace. K faktorům vysvětlujícím největší část rozdílů socio-emočních charakteristik žáků patří: výukové postupy, charakteristiky třídy, formální vzdělávání učitelů, účast učitelů na aktivitách profesního rozvoje a využívání pracovního času učitelů. Čím více se učitelé účastní dalšího vzdělávání zaměřeného na prohlubování faktických znalostí ve svém předmětu, tím více žáci vnímají, že učitele učení baví. Výrazně více učitelů základních škol a gymnázií (přibližně dvě třetiny) označilo učitelské povolání za svou první kariérní volbu ve srovnání s učiteli středních odborných škol a učilišť (přibližně polovina učitelů). Čtvrtina učitelů víceletých gymnázií se domnívá, že společnost si váží učitelské profese. Mezi učiteli středních odborných učilišť je to pouze 13 %. Učitelé jednotlivých druhů škol se liší zejména v tom, že: Učitelé víceletých gymnázií vnímají vztahy mezi učiteli a žáky ve své škole mírně lépe než učitelé jiných druhů škol. Učitelé gymnázií oproti učitelům jiných škol uvádějí nejvyšší podíly času vyučovací hodiny, který věnují přímé výuce, naopak učitelé SOU bez maturity a základních škol uvádějí nejvyšší podíly času, který věnují zjednávání kázně. Učitelé gymnázií oproti učitelům jiných druhů škol v menší míře sdílí a koordinují své aktivity s kolegy. Větší podíl učitelů základních škol (oproti učitelům gymnázií) má zkušenosti s hospitacemi. Učitelé jednotlivých druhů škol se naopak neliší v tom, že by odlišně vnímali otevřenost školy a kolegů vůči novým nápadům. Rozdíly v tomto ohledu nebyly zjištěny ani mezi řediteli jednotlivých druhů škol.