Zjištění z modulu TALIS-PISA link 8 JAK ČÍST ZPRÁVU Zpráva přináší hlavní zjištění z modulu TALIS-PISA link, který v roce 2018 propojil šetření TALIS zaměřené na zkušenosti, názory a postoje učitelů a šetření PISA mapující úroveň žáků ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti a sledující rovněž jejich názory a postoje. Struktura zprávy je rozdělena do pěti hlavních kapitol. První kapitola je věnována základním informacím o TALIS a PISA. Druhá kapitola přibližuje klíčová zjištění PISA 2018, na která navazují kapitoly třetí a čtvrtá. Třetí kapitola přináší pro kontext České republiky výběr hlavních zjištění z mezinárodní zprávy věnované TALIS-PISA link a popisující vliv učitele a školy na výsledky žáků. 1Čtvrtá kapitola diskutuje, jak moc jsou školou a učiteli ovlivňovány postoje a aspirace žáků. V modulu TALIS-PISA link byly stejně jako v samotném šetření PISA zapojeny druhy škol, ve kterých studují patnáctiletí žáci – základní školy, víceleté gymnázium, čtyřleté gymnázium, maturitní obory středních odborných škol, nematuritní obory středních odborných škol . Díky tomu je možné v rámci 2páté kapitoly rozšířit pohled na názory a postoje učitelů v České republice, protože v základní části TALIS 2018 bylo možné sledovat jen učitele základních škol a víceletých gymnázií . Z hlediska škol zapojených v České republice do modulu TALIS-PISA link se jednalo 3o výběr škol vycházející z PISA 2018. Z celkem 330 škol zapojených v České republice do PISA 2018 bylo do modulu TALIS-PISA link vybráno mezinárodním konsorciem 173 škol. Do volitelného modulu TALIS-PISA link4 se zapojilo celkem 9 zemí. Jednalo se o Austrálii, Argentinu (pouze region Buenos Aires ), Českou republiku, Dánsko, Gruzii, Kolumbii, Maltu, Turecko a Vietnam. 5Počet zemí zapojených do volitelného modulu bývá obecně výrazně menší ve srovnání se zapojením do základních částí TALIS 2018 (48 států a ekonomik) a PISA 2018 (79 zemí a ekonomik). Tato skutečnost s sebou obecně nese menší možnosti mezinárodního srovnávání. Cílovou populací šetření TALIS-PISA link tvoří patnáctiletí žáci a jejich učitelé. Tito žáci se v jednotlivých zemích v různých podílech nacházejí na úrovni druhého (ISCED 2) a třetího stupně (ISCED 3) . Tato skutečnost se promítá 6do vzorků škol zapojených v modulu TALIS-PISA link. Mezinárodní analýzy s touto skutečností pracují a zohledňují ji. Když tato zpráva na některých místech hovoří o mezinárodním průměru, je jím myšlen průměr za zmíněné země. Je používáno označení průměr TALIS-PISA link7. Součástí třetí kapitoly je i pohled na to, jestli faktory na úrovni učitele a školy, které mají vliv na výsledky „průměrného“ žáka, mají vliv i pro žáky dosahující slabých výsledků a pro žáky dosahující výborných výsledků. OECD v rámci mezinárodní zprávy TALIS-PISA link mezi žáky dosahující slabých výsledků řadí 25 % žáků s nejnižšími výsledky v testu PISA a mezi žáky dosahující výborných výsledků řadí 25 % žáků s nejlepšími výsledky v testu PISA. Zjištění týkající se objemu času věnovaného učiteli jednotlivým činnostem vychází z otázek, které mapovaly poslední úplný kalendářní týden – záměrem bylo vyloučit případné zkreslení vlivem prázdnin, svátků, nepřítomnosti v důsledku nemoci apod. Učitelé zohledňovali časové rozložení činností ve výuce v tzv. vybrané třídě. Z charakteru šetření TALIS-PISA link, v rámci kterého byly informace od učitelů i žáků získávány v jeden časový okamžik, nelze vyvozovat žádné příčinné souvislosti. Při popisu výsledků znamená „efekt proměnné“ či „vliv proměnné“ pouze pozitivní nebo negativní asociaci, efekt či vliv proměnné nelze interpretovat jako kauzální vztah. 1 Mezinárodní zpráva OECD (2021), (Positive, High-achieving Students? What Schools and Teachers Can Do, TALIS, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/3b9551db-en) a další materiály jsou dostupné na webových stránkách OECD (http://www.oecd.org/education/talis). 2 Klesající podíl žáků speciálních škol je neumožňuje v analýzách zohlednit samostatně. 3 Zjištěním základní části TALIS se věnuje národní zpráva dostupná na webových stránkách ČŠI (https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/TALIS/Narodni-zpravy/Rozsirene-vydani-narodni-zpravy-TALIS-2018). 4 V rámci TALIS 2018 bylo možné se zapojit i do volitelného modulu zaměřeného na první stupeň (ISCED 1) a do volitelného modulu zaměřeného na třetí stupeň (ISCED 3). Česká republika se v TALIS 2018 zapojila z volitelných modulů pouze do TALIS-PISA link. 5 Pro zkrácení je v této zprávě používána i zkratka CABA. 6 V České republice navštěvuje přibližně polovina patnáctiletých žáků 9. ročník základní školy nebo odpovídající ročník víceletého gymnázia a druhá polovina 10. ročník vzdělávání v prvním ročníku střední školy či odpovídajícím ročníku víceletého gymnázia. Malý podíl patnáctiletých žáků se nachází v 7. nebo 8. třídě základní školy. Informace o zastoupení patnáctiletých žáků na úrovních ISCED 2 a 3 v ostatních zúčastněných zemích jsou uvedeny v příloze 1. 7 V mezinárodní zprávě označováno jako TALIS-PISA link average.