Zjištění z modulu TALIS-PISA link 7 ÚVODNÍ SLOVO ÚSTŘEDNÍHO ŠKOLNÍHO INSPEKTORA Vedle národního zjišťování výsledků žáků realizovaného Českou školní inspekcí se Česká republika pravidelně zapojuje do mezinárodních šetření, která poskytují cenný externí pohled. Česká republika v této oblasti spolupracuje s Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA) a s Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). OECD je od roku 2000 nositelem šetření PISA, které testuje patnáctileté žáky. Od roku 2008 je OECD nositelem šetření TALIS, které zjišťuje zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů. Samostatná zjištění z nejnovějších cyklů obou šetření (PISA 2018 a TALIS 2018) již byl představena. TALIS umožňuje sledovat a vyhodnocovat podmínky, které učitelé a ředitelé škol pro svou práci mají, a využívat je pro zlepšování podpory jejich náročné práce. PISA pomáhá odhalovat silnější a slabší stránky ve znalostech a dovednostech žáků. Propojení obou šetření přináší tato zpráva, která diskutuje, v jakých konkrétních aspektech se nejvíce odehrává vliv školy a učitele na výsledky žáků a formování jejich postojů.