Zjištění z modulu TALIS-PISA link 6 5 ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE ...................................................................................................................................................... 34 5.1 PŘÍPRAVA NA UČITELSKOU PROFESI ............................................................................................... 34 5.1.1 UČITELSTVÍ JAKO PRVNÍ KARIÉRNÍ VOLBA .......................................................................... 34 5.1.2 PROFESNÍ PŘÍPRAVA UČITELŮ A POCIT PŘIPRAVENOSTI NA VÝUKU ............................ 35 5.1.3 PRESTIŽ UČITELSKÉ PROFESE ................................................................................................... 37 5.2 PROFESNÍ ROZVOJ A ZPĚTNÁ VAZBA ............................................................................................... 38 5.2.1 OBSAHOVÁ STRÁNKA PROFESNÍHO ROZVOJE ...................................................................... 40 5.2.2 POTŘEBA PROFESNÍHO ROZVOJE ............................................................................................. 42 5.2.3 PŘEKÁŽKY ÚČASTI NA PROFESNÍM ROZVOJI ........................................................................ 43 5.2.4 ZPĚTNÁ VAZBA .............................................................................................................................. 44 5.3 PROMĚNY VÝUKY A VÝZVY ............................................................................................................... 46 5.3.1 NÁPLŇ HODIN ................................................................................................................................. 46 5.3.2 OTEVŘENOST VŮČI NOVÝM NÁPADŮM .................................................................................. 48 5.3.3 KVALITA PROSTŘEDÍ PRO UČENÍ A VYUČOVÁNÍ ................................................................. 49 5.3.4 SEBEDŮVĚRA UČITELŮ ............................................................................................................... 50 5.3.5 STRES V PRÁCI A JEHO ZDROJE ................................................................................................. 50 5.3.6 VNÍMANÉ PŘEKÁŽKY POSKYTOVÁNÍ KVALITNÍ VÝUKY .................................................. 51 5.3.7 VYUŽITÍ PRACOVNÍHO ČASU UČITELŮ ................................................................................... 53 5.3.8 PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍ SPOLUPRÁCI UČITELŮ ................................................................ 55 PŘÍLOHA 1 | JAK V TALIS 2018 PROBĚHL VÝBĚR ŠKOL A UČITELŮ .......................................................... 58 PŘÍLOHA 2 | JAK V PISA 2018 PROBĚHL VÝBĚR ŠKOL A ŽÁKŮ ................................................................... 58