Zjištění z modulu TALIS-PISA link 5 OBSAH ÚVODNÍ SLOVO ÚSTŘEDNÍHO ŠKOLNÍHO INSPEKTORA ........................................................................... 7 JAK ČÍST ZPRÁVU .................................................................................................................................................... 8 SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZJIŠTĚNÍ ............................................................................................................................ 9 1 ZÁKLADNÍ INFORMACE O TALIS-PISA LINK........................................................................................ 12 1.1 TALIS A TALIS-PISA LINK ..................................................................................................................... 12 1.1.1 KDO TALIS POŘÁDÁ A ZAJIŠŤUJE REALIZACI ....................................................................... 12 1.1.2 CO TALIS A TALIS-PISA LINK SLEDUJE .................................................................................... 12 1.1.3 JAK TALIS PROBÍHÁ ...................................................................................................................... 12 1.2 PISA ............................................................................................................................................................ 12 1.2.1 KDO PISA POŘÁDÁ A ZAJIŠŤUJE REALIZACI .......................................................................... 12 1.2.2 CO PISA SLEDUJE ........................................................................................................................... 13 1.2.3 JAK PISA PROBÍHÁ ........................................................................................................................ 13 2 VÝSLEDKY ŽÁKŮ ČR V ŠETŘENÍ PISA 2018 ........................................................................................... 16 2.1 HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ .................................................................................................................................... 16 2.2 GRAMOTNOSTNÍ ÚROVNĚ ................................................................................................................... 17 2.3 DÍVKY A CHLAPCI .................................................................................................................................. 18 3 FAKTORY SOUVISEJÍCÍ S VÝSLEDKY ŽÁKŮ ........................................................................................ 20 3.1 KONCEPTUÁLNÍ RÁMEC TALIS-PISA LINK ...................................................................................... 20 3.1.1 FAKTORY NA ÚROVNI UČITELE S PŘÍMÝM VLIVEM ........................................................... 21 3.1.2 FAKTORY NA ÚROVNI UČITELE S NEPŘÍMÝM VLIVEM ...................................................... 21 3.1.3 FAKTORY NA ÚROVNI ŠKOLY S PŘÍMÝM VLIVEM ............................................................... 21 3.1.4 FAKTORY NA ÚROVNI ŠKOLY S NEPŘÍMÝM VLIVEM ......................................................... 21 3.2 ANALYTICKÉ POSTUPY V TALIS-PISA LINK .................................................................................... 22 3.3 ROZDÍLY VE VÝSLEDCÍCH ŽÁKŮ MEZI ŠKOLAMI ......................................................................... 22 3.4 VYBRANÉ FAKTORY SOUVISEJÍCÍ S VÝSLEDKY ŽÁKŮ ............................................................... 23 3.4.1 CHARAKTERISTIKY (PRŮMĚRNÉ) VÝUKY .............................................................................. 25 3.4.2 SPOKOJENOST UČITELE ............................................................................................................... 25 3.4.3 ALOKACE PRACOVNÍHO ČASU UČITELE................................................................................. 25 3.4.4 CHARAKTERISTIKY TŘÍDY ......................................................................................................... 25 3.4.5 ŠKOLNÍ KLIMA ............................................................................................................................... 26 3.4.6 VEDENÍ ŠKOLY ............................................................................................................................... 26 4 FAKTORY SOUVISEJÍCÍ SE SOCIO-EMOČNÍM ROZVOJEM ŽÁKŮ ................................................. 28 4.1 KONCEPČNÍ POJETÍ SOCIO-EMOČNÍHO ROZVOJE ŽÁKŮ.............................................................. 28 4.2 ZJIŠTĚNÁ VARIABILITA MEZI ŠKOLAMI .......................................................................................... 30 4.3 FAKTORY SOUVISEJÍCÍ SE SOCIO-EMOČNÍMI CHARAKTERISTIKAMI ŽÁKŮ ......................... 31 4.3.1 VÝUKOVÉ POSTUPY ..................................................................................................................... 32 4.3.2 CHARAKTERISTIKY TŘÍDY ......................................................................................................... 32 4.3.3 VYUŽÍVÁNÍ PRACOVNÍHO ČASU UČITELŮ ............................................................................. 32 4.3.4 DOSAŽENÉ VZDĚLÁNÍ A DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ .................................................... 32