11 │ DOPORUČENÍ Distanční vzdělávání v základních a středních školách 59 Doporučení pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ■ Připravit a vydat metodické doporučení pro školy k vhodnému postupu po návratu žáků k prezenčnímu vzdělávání. ■ V kontextu dopadů dlouhodobého distančního vzdělávání promyslet a včas se školami vykomunikovat přípravu a organizaci školního roku 2021/2022, zejména s akcentem na obsah vzdělávání. ■ Podporovat proces zkvalitňování škol zevnitř, s využitím reflexe zkušeností z distanční výuky (např. přenosem inspirativních příkladů, podporou setkávání ředitelů škol k tématům spojeným s reflexí distančního vzdělávání, zprostředkováním zkušeností škol, které v důsledku svých zkušeností vhodně proměnily své přístupy k distančnímu vzdělávání apod.). ■ V období po návratu k prezenčnímu vzdělávání podpořit školy v rozvoji všech dimenzí osobnosti žáka a cílené kompenzaci psychických a sociálních deprivací způsobených distanční výukou (např. pestrou a cílenou nabídkou aktivit ve školách, které přispívají k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji žáků, podporou aktivit organizací věnujících se celostnímu rozvoji žáků tak, aby se do nich školy mohly zapojit nebo je využívat, cíleným zdůrazňováním této problematiky v komunikaci se školami, aby se toto téma stalo integrální součástí cílů, k nimž mají školy v následujícím období směřovat pod.). ■ Připravit se na období po skončení distančního vzdělávání s cílenou podporou psychiky učitelů (např. ve spolupráci s odborníky na psychické zdraví připravit takové iniciativy, které budou mít dosah na co nejširší skupinu učitelů, vytvořit a podporovat dostupné aktivity pro pedagogy, které napomohou kompenzaci psychických problémů způsobených náročností distanční výuky, apod.).