11 │ DOPORUČENÍ Distanční vzdělávání v základních a středních školách 58 11 DOPORUČENÍ Doporučení pro školy A) Školy, které se doposud neřídily Metodickým doporučením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro vzdělávání distančním způsobem: ■ Seznámit se s metodickým doporučením pro vzdělávání distančním způsobem v jeho poslední – aktualizované verzi. ■ V maximální možné míře toto doporučení zohlednit při přípravě, organizaci a realizaci distančního vzdělávání a při hodnocení žáků v průběhu distanční výuky. B) Školy, které se Metodickým doporučením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro vzdělávání distančním způsobem inspirovaly: ■ Vhodně reflektovat vše, co se nedaří je velmi pravděpodobné, že problémy signalizují nefunkčnost – a nutnost proměny. Rámcově může jít zejména o: nastavení a organizaci, metody výuky, vzdělávací obsah, nedostatky v komunikaci uvnitř školy nebo mezi školou a rodiči, pomíjení některých dimenzí rozvoje žáků, ale i učitelů (např. sociální kontakt, sdílení zážitků apod.), hodnocení a poskytování zpětné vazby. ■ Plánovat postupné změny ve vzdělávání pro příští období. Školství se už zcela nezměněné nevrátí do období před pandemií nemoci covid 19, některé změny budou přetrvávat a časem převládat. Z tohoto -důvodu je důležité jít změnám plynule naproti. Může jít např. o: redukce vzdělávacího obsahu, využívání efektivní kognitivní aktivizace žáků, proměny průběžného hodnocení, proměny závěrečného hodnocení. Doporučení pro zřizovatele ■ Intenzivně se zajímat o realizaci distančního vzdělávání, o problémy, s nimiž se škola při distanční výuce setkává, a o potřebách ředitele školy i učitelů s cílem podpořit kvalitu distanční výuky. ■ V případě identifikace nízké kvality distanční výuky kvůli nízkému zapojení žáků do výuky nebo v případě jejího pozdějšího zahájení věnovat zvýšený zájem o zkvalitňování úrovně řízení těchto škol. ■ Podporovat vedení škol v jedné z nejsložitějších situací, ve kterých se školy ocitly, a to zejména v těch oblastech, které vedení školy identifikuje. ■ Nespokojovat se stávajícím digitálním vybavením škol, ale umožnit škole další rozvoj podporou zkvalitnění technického zázemí. ■ Umožnit školám vytvářet optimální materiální podmínky pro vzdělávání všech jejich žáků.