10 │ KOMUNIKACE Distanční vzdělávání v základních a středních školách 55 Změnili jsme nastavení poměru synchronní výuky a asynchronní výuky, nastavili periodické zadávání úkolů v týdenní frekvenci, sjednotili výukové platformy Google Classroom a Zoom v cizích jazycích, zavedli on line třídní schůzky -a jednotlivcům zapůjčili digitální techniku. V říjnu jsme nastavili on line výuku v poměru 50:50 synchronní a asynchronní výuka, po třídních schůzkách v listopadu -jsme změnili poměr na 75:25 v důsledku tlaku rodičů. Od ledna využíváme prezenční rozvrh překlopený do on line -synchronní výuky. Zásadní význam má přístup, který k rodičům a jejich dětem uplatňuje vedení školy . Na začátku školního roku 2020/2021 nastoupili do školy dva sourozenci (4. a 5. ročník, chlapec se SVP), kteří měli problémy s docházkou do školy. Po zahájení distanční výuky neměli vybavení k on line připojení. Škola jim tedy zapůjčila počítač, -a než si rodina zařídila internet, docházely paní ředitelka s paní učitelkou učit obě děti přímo v domácím prostředí po –dobu měsíce a půl. Svým přístupem dokázaly i zlomit odpor dětí ke škole a v současné době se oba sourozenci pravidelně „“připojují do on line hodin.- Tam, kde nefungovala dobře komunikace mezi školou a rodinou, se mohly objevit problémy, které rodiče chtěli řešit. Nejvýrazněji se objevily na úplných základních školách, asi ve dvou třetinách. Naproti tomu na středních školách a neúplných základních školách šlo zhruba jen o čtvrtinu škol. Většinou se diskuze týkaly problémů s realizací distanční výuky v domácnosti žáka, ale také domnělého nízkého, nebo naopak vysokého rozsahu distanční výuky. Na středních školách s převahou žáků v maturitních oborech byl významným tématem i nesouhlas s hodnocením žáka. Na většině základních a středních škol se vedení zajímalo i o názory žáků na distanční výuku. Většinou k tomu byl a využíván přímá zpětná vazba od žáků na závěr synchronní výuky, dále pak on line třídnické hodiny a různé dotazníky. a -Na některých školách se do zjišťování názorů a spokojenosti žáků zapojil i školní psycholog a pomáhal nastavit distanční výuku tak, aby byla pro dané žáky co nejefektivnější. Do distanční výuky je zapojena též školní psycholožka, která pracuje s třídním kolektivem v on line hodinách i prezenčně -(místo Hv), zároveň probíhají individuální konzultace pro jednotlivé žáky dle předchozí domluvy prezenčně ve škole s propojením canisterapie. Distanční výuka, kterou učitelé často vedou ze svých domovů, ovlivňuje i četnost jejich vzájemné komunikace Někteří . učitelé v období náběhu distanční výuky sice komunikovali ve vyšší míře, ale významná skupina z nich uvádí snížení četnosti vzájemné komunikace, což určitě v době omezených kontaktů mezi lidmi není pozitivní zjištění. GRAF 31 | Změny vzájemné komunikace mezi učiteli 0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %35 %40 %45 %50 %1. stupeň ZŠ2. stupeň ZŠobor gymnáziummaturitní oborynematuritní oboryminimální, odehrává se jen pomocí digitální technikyminimální, potkáváme se a občas telefonujeme, píšeme si apod.snížila se, jen částečně ji lze nahradit digitální technikou