10 │ KOMUNIKACE Distanční vzdělávání v základních a středních školách 54 10 KOMUNIKACE Od zahájení distanční výuky na jaře 2020 se zvýšila důležitost podpory komunikace. Jelikož klíčovým partnerem školy při vzdělávání žáků jsou jejich rodiče, bylo zásadní, zda se podařilo navázat na již kvalitní komunikaci, případně zda se podařilo překonat překážky a intenzivní komunikaci s rodiči zahájit a nastavit Většinou se školy spoléhají na . komunikaci prostřednictvím on line třídních schůzek, v případě malých škol pak ředitelé využívají- i neformální kontakty v rámci komunity v místě školy. Jen menší podíl škol se systematicky zabýval zpětnou vazbou od rodičů, což samozřejmě není dobře. Častým problémem je stále nízká kvalita komunikace mezi školou a rodiči, která pak např. odrazuje vedení školy od využití dotazníků nebo podobných nástrojů, neboť se obává minimální návratnosti. Výrazný rozdíl je zvláště ve středním vzdělávání, kde sice ani na gymnáziích není systematická komunikace s rodiči běžná ani v polovině škol, ale u středních škol s převahou nematuritních oborů je absence komunikace s rodiči zvláště problematická i vzhledem k mnohým problémům (podílu nepravidelně se zapojujících, kvalitě on line distanční výuky, -absenci praktické výuky apod.), které distanční výuka přináší . GRAF 30 | Podíl škol zjišťujících spokojenost rodičů distanční výukous Komunikace rodiči se promítla do úprav nastavení distanční výuky, kterou na základě této komunikace alespoň s částečně upravila více než polovina základních škol a gymnázií, ale jen o něco více než pětina středních odborných škol. Často šlo o úpravu náročnosti a podporu pro žáky při učení. Přizpůsobili jsme objem zadávaných úkolů, rodiče si stěžovali na přílišnou zátěž a množství zadávaných úkolů. Škola zařadila doučování (ČJ, AJ, M realizováno třídními učiteli či asistenty pedagoga) a kroužky (zábavná logika, –čtenářský klub, komunikace v AJ). Je realizován i PSPP. Dotazníky rodičům přispěly k efektivnějšímu rozvržení on line hodin a k jejich předmětovému složení (přidaly se předměty -Člověk a jeho svět). Mírné zvýšení rozsahu synchronní výuky v některých třídách. Zavedení třídnických hodin. Upravili jsme míry zátěže (nahoru i dolů) od učitelů v jednotlivých předmětech nejen v obsahu, ale i formách a způsobech komunikace. Vyřešili jsme problém s malou náročností některých kolegů. Obdobně se mezi změnami objevují úpravy organizace distanční výuky tak, aby lépe odpovídala možnostem žáků a jejich rodičů. Na základě podnětů rodičů žáků 1. stupně upravila škola časový rozvrh v některých třídách, aby nekolidovala on line výuka -sourozenců v jedné rodině (místo výuky od 8 do 10 posunuto na výuku od 10 do12). A v neposlední řadě rodiče často iniciovali změny rozsahu synchronní výuky. Škola řešila hlavně délku trávení času žáků u PC a s tím související rozvíjející se závislosti na PC hrách. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠsystematicky v průběhu posledního období distančního vzdělávání nebo bezprostředně po jeho skončenísystematicky na konci minulého školního roku a/nebo začátkem letošního školního roku