9 │ HODNOCENÍ V DOBĚ DISTANČNÍ VÝUKY Distanční vzdělávání v základních a středních školách 50 9 HODNOCENÍ V DOBĚ DISTANČNÍ VÝUKY Poskytování zpětné vazby a hodnocení dosahovaných výsledků se ukázaly v průběhu distanční výuky jako klíčové. Většina učitelů vyjadřovala mezi tím, co se jim nedaří, právě využívání tradičních forem ověřování výsledků. Proto se na tuto oblast soustřeďovalo i několikrát zmiňované metodické doporučení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Problémy při hodnocení vedly učitele k tomu, že více než polovina hovoří o postupných změnách v přístupu k hodnocení, ovšem bohužel jen 7 % z nich uvádí ve svém přístupu k hodnocení žáků změny zásadnějšího charakteru. Nejčastěji jde o mírnější klasifikaci u středních škol je i výjimečně klasifikace přísnější), ale také je (výrazně častěji využíváno průběžné slovní hodnocení. Oproti situaci z počátku školního roku 2020/2021 je patrný nárůst podílu učitelů, kteří v důsledku zkušeností s distanční výukou mění navyklé způsoby hodnocení žáků. GRAF 27 | Srovnání proměn způsobů hodnocení v průběhu výuky v současnosti s počátkem školního roku O preferovaném hodnocení vypovídá způsob evidence dosažených pokroků žáka v distanční výuce. Vyšší míra evidence slovních informací o zvládnutých dovednostech a využívání výběrových portfolií jsou vhodným předpokladem formativního hodnocení a slovního sumativního hodnocení např. v rámci pravidelného měsíčního nebo ( čtvrtletního hodnocení žáků). GRAF 28 | Způsoby evidence dosaženého pokroku žáka V důsledku distanční výuky došlo i k dílčí proměně závěrečného hodnocení. Přestože bylo školám v rámci závěrečné klasifikace za 1. pololetí školního roku 2020/2021 doporučováno slovní hodnocení nebo kombinace hodnocení 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %1. stupeň ZŠ září 20201. stupeň ZŠ únor 20212. stupeň ZŠ září 20202. stupeň ZŠ únor 2021neano, ale jedná se více o pozvolný vývojano, došlo k zásadnějším změnám87 %25 %40 %91 %21 %26 %94 %16 %31 %95 % 97 %17 %23 %12 %12 %0 %20 %40 %60 %80 %100 %pomocí průběžné klasifikacevytváří výběrová portfolia(včetně digitálních) dokládajícívýsledky vzdělávání žákůeviduje podrobnějšíslovní informaceo zvládnutých dovednostech1. stupeň ZŠ2. stupeň ZŠobor gymnáziummaturitní oborynematuritní obory