8 │ SYNCHRONNÍ VÝUKA Distanční vzdělávání v základních a středních školách 46 GRAF 25 | Způsoby využívání kamery a dalších prostředků neverbální komunikace Digitální prostředí nabízí celou řadu nástrojů mimo videokonferenční systémy, které mohou poskytovat zpětnou informaci učiteli. Případně je možné využít jejich vizuálních výstupů pro didaktické zpracování obsahu apod. TABULKA 2 | Využívané digitální nástroje pro zpětnou vazbu nebo vizualizaci vzdělávacího obsahu u hospitovaných učitelů 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ obor gymnázium maturitní obory nematuritní obory sdílené nástěnky a tabule (Padlet, Linoit, Jamboard, Whiteboard, …) 33 % 33 % 46 % 37 % 22 % kvízové a zpětnovazební aplikace (Kahoot!, Quizlet, Mentimeter, Socrative, Quizizz, …) 28 % 35 % 39 % 28 % 24 % aplikace pro tvorbu formulářů (Google Formuláře, Microsoft Forms, FreeOnlineSurveys, …) 31 % 46 % 48 % 36 % 24 % myšlenkové mapy (MindMup, Coogle, MindMaps, Miro, Wordclouds, WordArt, AnswerGarden, …) 7 % 8 % 9 % 9 % 4 % Jestliže technické zvládnutí distanční výuky je ve většině škol na dobré úrovni, tak specifika on line distanční výuky -se daří respektovat jen částečně. Přesto, respektive právě proto uvádějí někteří učitelé zvládnutí specifik distanční výuky jako to, co se jim daří. Pravidelné zařazování interaktivních prvků do on line hodin, sdílené prezentace, krátké procvičování učiva přes aplikace -Kahoot!, vyučující pravidelně sleduje reporty z aplikací, jak se kdo účastnil aktivit, doptávání se žáků na porozumění učiva. Být s žáky často on line, komunikovat, podporovat je, dávat jim zpětnou vazbu prostě být s nimi v kontaktu. -–Osvědčily se některé úlohy, návratnost úkolů je větší, když pracujeme i s těmito systémy: Umíme to, Duolingo apod. Dále střídat úkoly, ozvláštnit je. Pravidelně se stýkáme na meetech. Druhou oblastí je přizpůsobení didaktických metod speciální situaci on line synchronní výuky. Výskyt znaků -dokládajících možnou aktivizaci žáků v hodině se liší od běžné prezenční výuky. Zřetelně se ale ukazuje, že se často velmi obtížně daří zapojovat žáky do výuky a dominantní organizační formou práce je vlastně frontální výuka. O to více je samozřejmě potřeba ocenit hodiny, ve kterých žáci spolupracovali, případně byla využita skupinová práce (v průměru 6 %) nebo práce ve dvojici (v průměru jen 4 %), jakkoli je zřejmé, že se tak bohužel dělo jen v malé míře . V tomto kontextu je třeba vnímat, že současné úpravy nástrojů pro videokonference již umožňují využívat rozdělení třídy do skupin. Vzhledem k tomu, že mimo synchronní výuku mají žáci mnohem méně možností pracovat ve skupinách, by podíl využití těchto organizačních forem vzhledem k vysoké potřebě žáků potkávat se se spolužáky měl být výrazně vyšší. 90 %71 %33 %72 %24 %26 %59 %13 %36 %66 %16 % 16 %26 %74 %23 %0 %20 %40 %60 %80 %100 %Učitel měl zapnutou kameru, která plynulepřenášela jeho obraz.Obraz většiny žáků byl přenášen.Při výuce byla využívána i jinánežli verbální komunikace.1. stupeň ZŠ2. stupeň ZŠobor gymnáziummaturitní oborynematuritní obory