8 │ SYNCHRONNÍ VÝUKA Distanční vzdělávání v základních a středních školách 44 8 SYNCHRONNÍ VÝUKA Realizace distanční výuky předpokládala proměnu tradičně pojímané výuky minimálně ve dvou oblastech. První se týká zvládnutí digitálních technologií a specifik on line distanční výuky, druhá pak důsledného využívání efektivních - přístupů k učení žáků. Předpokladem kvalitní synchronní výuky je zajištění bezpečného on line prostředí. Téměř ve všech navštívených on line - -hodinách bylo zajištěno, aby se do ní nemohl připojit nikdo jiný než žáci a učitelé ( ejvíce v hodinách na gymnáziíchn – 100 % a nejméně v hodinách na 1. stupni ZŠ 97 %) Podobně byl ve většině hodin při synchronní výuce zajištěn – – . kvalitní přenos zvuku učitele. Problematičtější v některých hodinách byl návyk standardních přihlašovacích jmen u žáků, zvláště tehdy, když nejsou ve výuce využívány kamery. Nejslabším místem technického zvládnutí výuky byl relativně vysoký výskyt technických problémů na straně žáků učitelů i . GRAF 23 | Četnost znaků zvládání digitálních technologií v synchronní výuce Celkově je z uvedeného dobře patrné, že většina učitelů zvládla digitální technologie na takové úrovni, aby mohl on line i -synchronní výuku alespoň na základní úrovni realizovat. Ve školách, jejichž pedagogové již v jarním období loňského roku měli rozvinutější digitální kompetence a více využívali digitální technologie pro distanční výuku, se v hodinách uvedené znaky vyskytují v mírně vyšší četnosti (okolo 5 %) oproti školám, které byly nejméně rozvinuté. Potvrzuje to určitý význam náskoku škol v digitalizaci výuky, který byl uváděn v tematické zprávě České školní inspekce reflektující období distanční výuky na jaře 2020, ale zároveň také vysokou míru dorovnání úrovně ostatních škol v kontextu dlouhého období on line distanční výuky -. Přístup k digitálním technologiím vhodně ilustruje následující názor jednoho z učitelů . Máme výborné nástroje aplikační Edupage a MS Teams. Naše škola je dobře vybavená a já jsem se hodně zdokonalila v ovládání těchto aplikací. Jedním ze specifik distanční výuky je nutnost funkčního provázání synchronní a asynchronní výuky a podpora sociálních kontaktů, které jsou v době pandemie omezeny. Při hodnocení distanční výuky realizované v jarním období roku 2020 více než polovina žáků uvedla, že jim nejvíce scházelo potkávání se se spolužáky. Je tedy zřejmé, že čím déle distanční výuka trvá, tím více roste potřeba žáků potkávat se se spolužáky a roste také podíl žáků, pro které je absence sociálních kontaktů jednou z největších nevýhod distanční výuky. Z hospitované on line výuky je patrná snaha propojovat synchronní a asynchronní výuku, byť v mnohem menší míře,- než by bylo žádoucí. Negativním zjištěním, v kontextu výše uvedeného, je pak velmi nízký výskyt hodin, které by cíleně podporovaly sociální kontakt a duševní pohodu žáků, alespoň tedy do té míry, do jaké je to v distančním režimu možné Vzhledem ke zmíněné absenci možnosti setkávat se se spolužáky je malý prostor, který je v hodinách dáván . podpoře sociálního kontaktu a duševní pohody žáků, opravdu alarmující. Naznačuje totiž upozadění zájmů žáka a jeho rozvoje ve prospěch probrání vzdělávacího obsahu, což je sice přístup z jistého hlediska pochopitelný, ale ohledem s na velmi dlouhé období distanční výuky jistě ne vhodný Podíl hodin s cílenou podporou sociálního kontaktu a duševní . 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Zvuk od učitele byl kvalitní.Bylo zřejmé, kdo jsoujednotliví účastníci.Pravidla on-line komunikacebyla nastavena a žákům zřejmá.Výuka nebyla narušovánazásadními technickými problémy.1. stupeň ZŠ2. stupeň ZŠobor gymnáziummaturitní oborynematuritní obory