7 │ ZMĚNY V ORGANIZACI DISTANČNÍ VÝUKY Distanční vzdělávání v základních a středních školách 41 GRAF 20 | Průměrný denní rozsah on line synchronní výuky na 1. stupni ZŠ- GRAF 21 | Průměrný denní rozsah on line synchronní výuky na 2. stupni ZŠ- GRAF 22 | Průměrný denní rozsah on line synchronní výuky na SŠ- Vyšší rozsah synchronní výuky není sice zapovězen, ale z pedagogického i psychologického hlediska jsou rozsahy uvedené ve vydaném metodickém doporučení horní hranicí. Možná dobře míněná snaha vedení škol i učitelů co nejvíce nahradit synchronní výukou prezenční výuku si vybírá nebo ještě vybere daň v podobě nízké efektivity výuky, vysoké míry vyčerpanosti, ale i psychických problémů žáků i učitelů a vlastně i celých rodin . Hlavním důvodem vyššího rozsahu synchronní výuky bylo rozhodnutí vedení školy ve shodě s učiteli. Často školy poukazovaly na zkušenosti s jarním obdobím loňského školního roku a nedostatečnost nižšího rozsahu synchronní výuky. V případě základních škol se asi u desetiny škol na rozhodnutí podílel buď tlak rodičů na vyšší zastoupení synchronní výuky, nebo minimálně dohoda rodiči na vyšším rozsahu s . Délka vyučovací hodiny synchronní výuky se n základních i středních školách pohybovala nejčastěji okolo 45 minut a (nejvíce v 82 % hodin na gymnáziích a nejméně v 63 % hodin v nematuritních oborech) Vyšší zastoupení měly ještě . hodiny v kratším trvání okolo 35 minut (nejvíce v 26 % hodin v nematuritních oborech a nejméně v 6 % hodin z gymnázií) . V jednotkách procent se vyskytovaly hodiny, které byly delší než 45 minut (na středních školách často 90 minut, na základních školách 60 minut, ojediněle se vyskytly i hodiny v délce 3 a více hodin). Jen na prvním stupni měly významnější zastoupení hodiny s délkou okolo 25 minut. Rozsah synchronní výuky ani počet hodin nemusí automaticky znamenat neefektivní realizaci on line distanční výuky. -Mezi navštívenými školami byly i takové, které sice uváděly delší rozsah synchronní výuky, ale její podoba se liší od výše popsaného standardu. Jedná se o střídání přímé synchronní výuky, kdy učitel realizuje výuku se všemi žáky ve videokonferenčním systému, a „synchronně řízené“ asynchronní výuky, kdy žáci pracují na zadaných úkolech a učitel je k dispozici pro konzultaci, zpětnou vazbu apod. Distanční výuka tohoto typu je zvláště vhodná u žáků na 30 %37 %3 %2 %0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %35 %40 %45 %neúplnéZŠúplné ZŠvíce než 90 minut a méně než 180 minutve stejném rozsahu jako v prezenčním rozvrhu59 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %úplné ZŠvíce než 120 minut a méně než 240 minutve stejném rozsahu jako v prezenčním rozvrhu48 %49 %44 %10 %18 %13 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %gymnáziamaturitníSOŠnematuritníSOŠvíce než 150 minut a méně než 270 minutve stejném rozsahu jako v prezenčním rozvrhu