7 │ ZMĚNY V ORGANIZACI DISTANČNÍ VÝUKY Distanční vzdělávání v základních a středních školách 40 7 ZMĚNY V ORGANIZACI DISTANČNÍ VÝUKY Ve shodě se zmiňovaným metodickým doporučením pro vzdělávání distančním způsobem vydaným Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy je při organizaci on line distanční výuky možné rozlišit tzv. synchronní a asynchronní - čá . Standardní hodiny synchronní výuky se odehrávají ve videokonferenčním systému, kdy jsou žáci přihlášeni st a zároveň s nimi je zpravidla přihlášen i učitel. Naproti tomu asynchronní výuk spočívá v plnění vzdělávacích a povinností žákem v čase, který si sám zvolí, a bez přítomnosti učitele. Už v jarním období loňského školního roku část učitelů zjistila, že je synchronní výuka mnohem efektivnější, pokud se jí účastní menší počet žáků a pokud její délka koresponduje s věkem žáků, resp. s jejich schopností udržet pozornost. Zmiňované metodické doporučení inisterstva Mškolství, mládeže a tělovýchovy uvádí i vhodný rozsah synchronní výuky. Z těchto důvodů, ale i z důvodů uvedených v předchozí kapitole, byl v období po začátku školního roku 2020/2021 v mnoha školách upraven rozvrh pro on line -distanční výuku tak, aby nebyl pouhým klonem rozvrhu pro výuku prezenční, ale aby zohledňoval specifickou situaci a možnosti distančního vzdělávání. jarním období minulého školního roku byla pravidelná výuka každý den v méně V než polovině základních škol, naproti tomu po roce zkušeností s distančním vzděláváním probíhá on line distanční -výuka téměř na všech školách pravidelně každý den. V základních školách byla většinou redukována alespoň výuka výchov, ale často i výuka dalších předmětů. Naproti tomu na středních školách byl výrazně zastoupena výuka podle rozvrhu, která ovšem obtížně může být efektivní. a Častý argument pro zachování rozvrhu, aby si žáci nemuseli zvykat na jiný rozvrh, je sice v něčem pochopitelný, ale v žádném případě nevyváží problémy, které on line distanční výuka podle rozvrhu způsobuje. - GRAF 19 | Podíl škol podle změny v zastoupení předmětů v rozvrhu distanční výuky (rozvrh bez redukce rozsahu vzhledem k učebnímu plánu znamená výuku všech předmětů v jiném uspořádání než podle rozvrhu pro prezenční výuku) Distanční výuka podle rozvrhu pro prezenční výuku nemusí vždy znamenat jen synchronní výuku. Často jde o zhruba 50 % synchronní výuky a zbývající výuka je asynchronní. Přesto je podíl škol, zvláště těch středních, které vyučují synchronním způsobem v rozsahu mnoha hodin, vysoký. U základních škol došlo k určitému snížení podílu škol, které vyučují bez redukce předmětů, v jarním období minulého školního roku šlo o zhruba 14 %, zatímco v současnosti je to méně než 10 %. 3 %4 %29 %23 %50 %5 %7 %10 %6 %59 %42 %52 %46 %44 %22 %29 %5 %13 %11 %18 %5 %18 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠrozvrh pro prezenční výukurozvrh bez redukce rozsahu vzhledem k učebnímu plánuredukována výuka výchov nebo odborný výcvikredukována výuka výchov a dalších předmětů mimo profilovýchcelkově redukovaná výuka