6 │ ZMĚNY VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU V DISTANČNÍ VÝUCE Distanční vzdělávání v základních a středních školách 37 Častým způsobem řešení nemožnosti realizace odborného výcviku je také soustředění teoretické výuky do období distanční výuky a naopak upozadění teorie v čase, kdy mohou být praktické činnosti vykonávány. Takový postup ovšem předpokládal a předpokládá, že se žáci vrátí alespoň v malých skupinách do škol nebo na pracoviště odborného výcviku. Prozatím se rozsah nezměnil v prosinci, kdy byli žáci ve škole, nebyla vyučována teorie, ale pouze učební praxe v blocích. –Momentálně škola klade důraz na teoretickou přípravu, po návratu do škol bude pozornost více zaměřena na praktické dovednosti. Odborný výcvik je realizován v plném rozsahu 6 hodin. Z toho cca 1,5 hodiny (90 minut) on line synchronní výuka; poté –-je zadána samostatná práce úkol na další 4,5 hodiny. Práci žáci odevzdali učiteli na konci 6. hodiny. Většinou se jednalo –o vypracování daného úkolu, písemný popis a nafocení, případně i přeposlání vypracovaného úkolu apod. Jakmile to bylo možné, přistoupila škola k individuální výuce, protože disponuje 30 učiteli odborného výcviku, je schopna zajistit individuální výuku i 30 žákům denně, na žáka vyjde tato výuka cca 1x týdně. V uplynulém roce bylo zřetelně možné sledovat proměny v přístupu ke vzdělávacímu obsahu. Po jarním období roku 2020 významná skupina škol očekávala pro nový školní rok 2020/2021 relativně standardní prezenční výuku, přerušovanou případně krátkými výpadky v důsledku karanténních opatření apod. Dlouhé období distanční výuky však přimělo vedení mnoha škol k přehodnocení přístupu k obsahovým redukcím, přičemž pro přístup ke vzdělávacímu obsahu mnoho škol využilo také dostupná doporučení vydaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy i dalších institucí, včetně České školní inspekce. Největším problémem však zůstává praktická výuka v některých oborech odborného vzdělávání, kterou není možné zredukovat, ale není ji samozřejmě možné ani nahradit distanční výukou.