6 │ ZMĚNY VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU V DISTANČNÍ VÝUCE Distanční vzdělávání v základních a středních školách 35 GRAF 17 | Podíl škol, které neprovedly obsahové redukce ve školním roce 2020/2021 Kvalita řízení škol se ukazuje v přístupu k obsahovým redukcím. Doporučovaným přístupem je provádět změny ve spolupráci vedení školy a pedagogů, případně s využitím předmětových komisí Pokud provádí obsahové změny . učitelé bez spolupráce s vedením školy, jde o doklad rezignace vedení školy na kurikulární práci a o nedůslednost v řízení vzdělávacího procesu ve škole ze strany jejího ředitele. Základním předpokladem pro zásahy do vzdělávacího obsahu je ale průběžné sledování, jak se daří předpokládaný vzdělávací obsah v distanční výuce naplňovat . Pro sledování vedení škol nejčastěji využívalo třídní knihy, které ale většinou obsahují jen stručné informace o vzdělávacím obsahu (často jde o téma hodiny, které se může i opakovat, z něj se dá obtížně zjistit, do jaké míry se žákům dařilo zvládnout vzdělávací obsah, navíc třídní kniha bez časového plánu témat není oporou pro sledování, zda se vše stihne) Využitelnější informace bývají v učebních osnovách nebo tematických plánech. Pro účely sledování . změn vzdělávacího obsahu se však mohou hodit zejména interní nástroje, které byly školám doporučovány v Doporučení pro organizaci vzdělávání a práci se vzdělávacím obsahem ve školním roce 2020/2021, které vydala Česká školní inspekce v srpnu 2020 k dispozici na webových stránkách České školní inspekce, přímý odkaz (-zde-). GRAF 18 | Způsoby sledování změn obsahu vzdělávání v důsledku distanční výuky vedením školy (na počátku 2. pololetí školního roku 2020/2021) Příkladem mohou být různé přehledy, které pro vedení školy vypracovali učitelé. Může jít o celkové přehledy za delší časové období. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %český jazyka literaturacizí jazykmatematikaspolečenskovědnípředmětypřírodovědnépředmětyneúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠ41 %45 %52 %51 %44 %30 %47 %38 %44 %31 %23 %31 %24 %13 %63 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠvedení školy využívá podrobných zápisů do třídních knihvedení školy využívá upravené tematické plány nebo učební osnovy ŠVPvedení školy využívá vlastní interní evidenci