6 │ ZMĚNY VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU V DISTANČNÍ VÝUCE Distanční vzdělávání v základních a středních školách 34 6 ZMĚNY VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU V DISTANČNÍ VÝUCE Náročnost distanční výuky a nižší efektivita procesu učení byla příčinou mnoha doporučení směřujících k redukci vzdělávacího obsahu na základní znalosti a dovednosti a jejich pečlivé procvičení. V metodickém doporučení pro vzdělávání distančním způsobem, které vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v září 2020, je v základních školách položen důraz na český jazyk, matematiku a cizí jazyk a v případě středních škol na profilové předměty ve vztahu k obsahu maturitní zkoušky nebo profilu absolventa. Naopak mezi předměty, jejichž obsah mohl být významněji redukován, patří předměty výchovného charakteru. Z hospitací a rozhovorů řediteli a učiteli s v navštívených školách plyne, že se ve většině škol alespoň některé z uvedených doporučení využívá. Oproti předpokladu, který vycházel ze situace z počátku školního roku 2020/2021, se delší období distanční výuky promítlo do častějších obsahových redukcí u většiny škol. Například ve vzdělávacích oborech výchovného charakteru byl obsah zúžen jen na nezbytné dovednosti a znalosti, případně ještě výrazněji zredukován, ve více než polovině škol bez ohledu na to, zda šlo o školu základní, či střední. Z vývoje přístupu škol a učitelů k redukci vzdělávacího obsahu je patrný vliv zkušeností z dřívějších období distanční výuky, který se promítl do větší ochoty škol a učitelů podle potřeby redukovat vzdělávací obsah. V září 2020 učitelé uváděli méně často, že provedli nebo plánují provést nějaké redukce, zatímco v únoru 2021 se v tomto smyslu vyjadřoval již mnohem větší počet z nich. Podobně i plány na redukce v ŠVP nebo návrhy na redukce v příslušném rámcovém vzdělávacím programu byly v únoru 2021 častější než na začátku školního roku 2020/2021 . GRAF 16 | Porovnání podílu pedagogů, kteří uvedené obsahové redukce buď provedli, nebo je provedou po období (distanční výuky na jaře 2020 a po roce distanční výuky) Na neúplných základních školách se objevují obsahové redukce v naukových předmětech ve zmenšené míře především z důvodu určitého posílení distanční výuky těchto předmětů na úkor předmětů zbývajících, ale také z důvodu častěji využívané individualizované práce se vzdělávacím obsahem. 0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %35 %40 %Je nějaký vzdělávací obsah z ŠVPv hospitovaném předmětu, kterýz důvodů přechodu na distanční výukuvyučující zjednodušil nebo zcela vypustil?Chystá se pedagog, případně ve spoluprácis dalšími, v souvislosti se zkušenostmiz distanční výuky upravit vzdělávací obsahv osnovách ve ŠVP? (Případně jej již upravili.)Existuje nějaký vzdělávací obsah,který by pedagog na základě zkušenostíz distanční výuky zredukovalz příslušného RVP?1. stupeň ZŠ září 20201. stupeň ZŠ únor 20212. stupeň ZŠ září 20202. stupeň ZŠ únor 2021