5 │ VYUŽÍVÁNÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ V DISTANČNÍ VÝUCE Distanční vzdělávání v základních a středních školách 31 GRAF 15 | Využitý videokonferenční systém při hospitaci on line synchronní výuky - Mezi jinými než uvedenými videokonferenčními systémy se na základních školách nejčastěji objevoval Skype a n a středních školách Discord. Na prvním stupni se mezi jinými ojediněle vyskytl WhatsApp, na středních odborných školách dokonce i Facebook Messenger . Vysokou mírou náročnosti pro učitele, žáky i jejich rodiče je charakteristická specifická situace na prvním stupni základních škol, kde jsou žáci, kteří většinou neměli ještě výuku informatiky, a museli se tak vše postupně naučit. Ale i většina těchto žáků dnes vše zvládá na akceptovatelné úrovni, byť často díky významné počáteční či průběžné pomoci jejich rodičů. Ve třídě došlo k výraznému zlepšení v digitálních dovednostech žáků. Zpočátku mělo problémy více žáků, v současné době je výuka bez problémů. U žáků ve třídě došlo k pozitivnímu posunu ve využívání digitálních technologií (zvládají ofotit např. pracovní list, stránku v pracovním sešitu mobilem, odeslat ji apod.). Zpočátku měli žáci na 1. stupni ZŠ problémy, postupně došlo k velkému zlepšení. Často museli učitelé poskytnout podporu rodičům, dokud jejich děti nezískaly patřičné dovednosti samyi . Žáci již vše zvládají. Na začátku jsme chodily s paní ředitelkou i do rodin a učily i rodiče. Zpočátku byla nutná spolupráce rodičů (hlavně při odevzdávání úkolů). Nyní již žáci vše zvládají bez problémů. Význam aktivního přístupu vedení školy dobře ilustruje následující situace. Od jara posun školy ve vzájemné komunikaci nyní používá jednotný systém Zoom a zajišťuje on line porady s učiteli. Škola –-dle zájmu (např. problémy v rodině) zajistila techniku žákům a tzv. předplacené karty (část byla zakoupena za pomoci zřizovatele). Vedení školy reagovalo na zájem zákonných zástupců a zajistilo i pro ně školení, kde se seznámili s tím, jak pracovat se školním systémem. Využívání digitálních technologií pro on line distanční výuku se za uplynulý rok výrazněji proměnilo. Jednak celkové -zabezpečení digitální technikou doznalo výrazného zlepšení, ale proměnily se i využívané platformy a videokonferenční nástroje, včetně jejich sjednocení na úrovni školy a jednotlivých učitelů. Obdobně se výrazně zvýšily digitální kompetence učitelů, na jejichž intenzivní rozvoj ukazovaly již informace ze začátku školního roku 2020/2021.60 %49 %65 %53 %50 %32 %40 %34 %43 %39 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %nematuritní oborymaturitní oboryobor gymnázium2. stupeň ZŠ1. stupeň ZŠMicrosoft TeamsGoogle MeetZoomJitsi MeetCisco WebexAdobe Connect