5 │ VYUŽÍVÁNÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ V DISTANČNÍ VÝUCE Distanční vzdělávání v základních a středních školách 30 Zatímco na jaře 2020 převažovalo zaměření na základní zvládnutí digitální techniky technické zvládnutí nástrojů pro a videokonference, tak se následně přesunul zájem k ovládání digitálních platforem pro on line distanční výuku až po -–v současnosti se výrazněji objevující didaktické zvládnutí on line distanční výuky. – - GRAF 13 | Nejvíce postrádané dovednosti v oblasti distanční výuky a digitálních kompetencí na školách Význam rozvoje dovedností je klíčový, ovšem pokud jej vedení školy podcení jako v následujícím příkladu, projeví se nedostatky v kvalitě distanční výuky . Vyučující mají nedostatečné dovednosti pro výuku v Google Clasroom. Vedení školy je již průběžně neškolí, zajistilo po jednom školení pro začínající, mírně pokročilé a více pokročilé v srpnu a září 2020. Těchto školení se ale nezúčastnili všichni vyučující a vedení školy si dále neověřovalo kvalitu technického zajištění či využití nástrojů Google při průběhu distanční výuky. Z hospitací České školní inspekce v on line synchronní výuce vyplývá, že oproti jarnímu období školního roku - 2019/2020, kdy učitelé zkoušeli různé způsoby realizace výuky, se vyskytovaly dva převládající videokonferenční systémy Dominantně je využíván Microsoft Teams a komunikační nástroje z jarního období, jako např. What App, . sSkype a Facebook Messenger, se staly buď zcela minoritními, nebo se přestaly pro distanční výuku používat úplně . GRAF 14 | Porovnání využívání videokonferenčních systémů v období zahájení distanční výuky a v současnost i Oproti situaci z jara 2020, kdy jednotnou platformu na škole využívalo jen zhruba 50 % škol, byl zaznamenán stejný videokonferenční systém ve všech hospitovaných hodinách až v 90 % škol. Takový posun je třeba hodnotit jednoznačně pozitivně. 0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠtechnické dovednosti vedeníon-line synchronní výukydovednosti kybernetickéhozabezpečení on-line výukydovednosti účelného využívánídigitálních technologií i v běžné výucedidaktické dovednosti vedeníon-line synchronní výukyžádné0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %Microsoft TeamsGoogle MeetZoom duben 2020 únor 2021