5 │ VYUŽÍVÁNÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ V DISTANČNÍ VÝUCE Distanční vzdělávání v základních a středních školách 29 GRAF 12 | Podíl učitelů podle zaznamenané podpory pro realizaci distanční výuky Příkladem je následující situace dokládající vhodnou spolupráci a podporu . Vstřícný přístup a pomoc od učitele ICT (vzdělávání a průběžná pomoc učitelům), který pro žáky i učitele vytvořil přehledné manuály k distanční výuce. Se souhlasem žáků jsou nahrávány vyučovací hodiny, ty jsou jim k dispozici při vzdělávání doma. Významnou roli v podpoře má dobrá pracovní atmosféra v učitelském sboru. Podporu jsem získala díky vzájemnému učení v pedagogickém sboru. Zkoušeli jsme on line komunikaci z pozice žáka (jak -žák učitele vidí, slyší; jak vidí prezentované materiály apod.). Navíc si sdílíme zkušenosti s kolegy. Oproti jaru jsme na tom výborně. Máme výborné podmínky a náš informatik je profesionál. Na základních školách měli v podpoře často klíčovou roli členové vedení školy. Pan zástupce nám zasílal odkazy ke zhlédnutí videí k distanční výuce na internetu. S kolegy si vzájemně pomáháme. Vedení nám poskytlo školení na platformu Microsoft Teams. Umožnilo i přístup k interaktivním učebnicím. Zkušenosti si s kolegy ve škole předáváme navzájem. Někteří učitelé získávali podporu mimo školu, např. ze sociálních sítí.i Využívám odkazy z učitelských skupin. Zúčastnila jsem se školení Google Classroom na začátku distanční výuky. Využívám samostudium, zapojuji se ve skupinách na Facebooku a konzultuji s kolegy. Využívám studnici materiálů a informací z internetu. V rámci projektu Erasmus komunikuji o problémech současného distančního vzdělávání se zahraničními pedagogy. Jiní učitelé však více spoléhají sami na sebe. Jsem samouk, postupuji metodou pokus omyl. –Snažím se v distanční výuce razit vlastní cestu. Přestože je patrný výrazný posun ve zvládání digitálních kompetencí, vyjadřovalo vedení škol často potřebu dalšího vzdělávání učitelů v těchto dovednostech. Ve většině škol byly vzdělávací potřeby individuálně velmi různé podle – situace jednotlivých učitelů. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠbyl k dispozici správce ICT, který učitelůmposkytoval technickou podporuvedení školy nabídlo vzdělávánízaměřené na distanční výukubyl k dispozici ICT metodik, který učitelůmpomáhal s didaktickými aspekty výukyvzdělávání či podporu hledal učitel mimoškolu, např. na on-line webinářích zdarma