5 │ VYUŽÍVÁNÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ V DISTANČNÍ VÝUCE Distanční vzdělávání v základních a středních školách 28 GRAF 11 | Změny úrovní digitálních kompetencí učitelů oproti stavu před zahájením distanční výuky na jaře 2020 na škále od 1 do 9 Na úspěšný rozvoj digitálních kompetencí měla vliv podpora, která byla učitelům poskytnuta, případně kterou si sami zajistili či vyhledali. Zásadní význam mělo dostatečné množství digitální techniky a její kvalita. Vedení školy pro nás zajistilo digitální techniku (notebooky, grafické tablety). Pomohl mi nákup kvalitnější techniky, kterou využíváme. V prosinci jsme dostali nové technické vybavení. Na některých školách přetrvávala nedostatečná koordinační role, kterou měl plnit ředitel školy. Podpora pro učitele je klíčová a její absence byla chybou již na jaře, ale stejné chyby po roce distanční výuky jsou dokladem zásadního selhávání v řízení školy 10. U nás je velmi složitá situace se správcem ICT (v počítačovém vybavení ve škole je tristní situace, a navíc je z jeho strany malá ochota podpořit učitele). Musíme si pomáhat sami. Notebooky jsou každý jiný a často vzájemně nekompatibilní. V průběhu distanční výuky jsem musela odevzdat kvalitnější počítač, dostala jsem méně výkonný a starší. Nejsem spokojena s technickou podporou. Škola má totiž k dispozici jen sdíleného ICT koordinátora, a proto je nepružné vyřizování požadavků přes zástupce ředitele. Většina učitelů uvedla, že měli k dispozici správce ICT a vedení jim nabízelo školení zaměřené na distanční výuku. Podpora správců a metodiků ICT byla vyšší na středních školách, protože na základních školách jejich roli často plnili učitelé. 10 Na nedostatečnou koordinaci ze strany zhruba 1/3 ředitelů škol v prvním období distančního vzdělávání na jaře 2020 Česká školní inspekce upozorňovala již v tematické zprávě z května 2020. Koordinační role ředitelů škol je přitom pro úspěšné zvládnutí distančního vzdělávání naprosto stěžejní. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠbez výraznějšího posunu (zlepšení maximálně o 1 stupeň)mírný posun k lepšímu (zlepšení o 2 až 3 stupně)výraznější posun k lepšímu (zlepšení o 4 až 6 stupňů)velmi výrazné zlepšení (zlepšení o 7 a více stupňů)