5 │ VYUŽÍVÁNÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ V DISTANČNÍ VÝUCE Distanční vzdělávání v základních a středních školách 27 GRAF 9 | Školy podle podílu vyučujících, kteří mají k dispozici digitální techniku (dále DT) umožňující on line synchronní -výuku (multimediální počítačové zařízení s kamerou, mikrofonem a připojením k internetu) z domova. Z porovnání situace ve využívání digitálních technologií je patrné, že nejvýraznější posun nastal u plně organizovaných základních škol, které oproti vyjádření ředitelů škol z dubna 2020 mají v letošním školním roce dostupnější školní digitální techniku v odpovídající úrovni pro zajištění synchronní výuky z domova učitelů . GRAF 10 | Změny v podílu učitelů, kteří měli k dispozici školní digitální techniku pro realizaci on line synchronní výuky -z domova V průběhu uplynulého roku došlo také k výraznému zvýšení digitálních kompetencí učitelů. Právě zvládnutí využívání digitálních technologií při distančním vzdělávání je oblastí, kde bylo dosaženo výrazně pozitivního pokroku O kvalitě . digitálních kompetencí učitelů se většinou ředitelé škol v době po zahájení distanční výuky na jaře 2020 mohli vyslovit jen obtížně, protože teprve v průběhu její realizace zjistili, jaké nároky na učitele v oblasti zvládání digitálních technologií distanční výuka klade. Z tohoto důvodu teprve s odstupem mohli hodnoti posun většiny učitelů školy na t devítistupňové škále. Až na malou skupinu učitelů z prvního stupně ZŠ, kteří zřejmě zatím digitální technologie říliš pnevyužívali, je patrná vysoká míra shody napříč školami. Zhruba 30 % ředitelů hodnotilo posun rozvoje digitálních kompetencí jako velmi výrazné zlepšení a 60 % jako výraznější posun k lepší úrovni. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %všichni (jednalo seo školní DT)všichni (jednalo seo školní i soukromou DT)všichni (jednalo seo soukromou DT)neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠ0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠduben 2020únor 2021