5 │ VYUŽÍVÁNÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ V DISTANČNÍ VÝUCE Distanční vzdělávání v základních a středních školách 26 5 VYUŽÍVÁNÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ V DISTANČNÍ VÝUCE Téměř všechny navštívené základní střední školy realizovaly distanční vzdělávání pomocí digitálních technologiía s kombinací on line výuky dalších vzdělávacích aktivit realizovaných v off line režimu-a -. V této oblasti se distanční vzdělávání oproti jarnímu období školního roku 2019/2020 i oproti počátku školního roku 2020/2021 velmi výrazně zkvalitnilo a posunulo, k čemuž nepochybně přispělo velmi dobře zpracované doporučení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro vzdělávání distančním způsobem vydané v září 2020 9. Ojediněle však Česká školní inspekce registruje i opačné případy, kdy některé školy začaly realizací on line vedených s -hodin až v lednu 2021, nebo dokonce až od 2. pololetí školního roku 2020/2021 Tyto ojedinělé případy jsou zpravidla . zapříčiněny nekvalitním způsobem vedení školy a velmi nekvalitní prací jejího ředitele, proti čemuž pak vyvíjejí tlak také rodiče žáků Otázkou je rovněž role zřizovatele těchto škol a mír jeho zájmu o kvalitu vzdělávání v nich. Ilustrací . a může být následující příklad. 12. 1. 2021 byla škole předána petice rodičů s žádostí o neprodlené zahájení on line vyučování, především u hlavních -předmětů: matematika, český jazyk, fyzika a výuka cizích jazyků. V době inspekční činnosti byl zjištěn velmi nízký podíl synchronní on line výuky, pouze v českém jazyce, cizím jazyce a chemii, v matematice on line synchronní výuka --neprobíhala vůbec. Pouze vyučující anglického jazyka realizují on line výuku již od podzimního období, dvě vyučující již -od jara školního roku 2019/2020. Vyučující německého jazyka zahájila výuku v lednu, kdy byla vybavena školním notebookem. Jiná situace nastala v případě některých základních škol vzdělávajících vyšší podíl žáků pocházejících ze socioekonomicky složitějšího prostředí. Tyto školy se pak snažily realizovat distanční výuku jinými formami. Přestože je obtížné realizovat on line synchronní výuku (vzhledem k socioekonomickému zázemí žáků), kromě jedné výjimky -se všichni žáci zapojují do výuky formou písemných úkolů, které si ve škole pravidelně vyzvedávají a doma zpracovávají. Škola má také nastavený rozvrh každodenních individuálních konzultací, o které je ze strany žáků zájem. Nastavený systém je funkční. Pro realizaci on line části distančního vzdělávání využívají učitelé většinou školní digitální techniku. Téměř všechny - školy již nyní disponují digitální technikou v dostatečném počtu, a i když její technické parametry mohou být různé, pro realizaci on line distanční výuky -na základní úrovni postačují Optimálním stavem je vybavení, které umožňuje . učitelům v případě nutnosti realizovat on line distanční výuku z domova, ovšem s využitím školní digitální techniky, - nikoli techniky své vlastní Na základních školách se z více než tří čtvrtin jedná o školní digitální techniku. Na středních . školách jde o školní techniku z méně než tří pětin. Podíl škol, kde by digitální techniku neměla dostupnou alespoň většina učitelů, je nižší než jedno procento, přičemž mezi nimi převládají střední školy. 9 Metodika a související podklady jsou k dispozici na webových stránkách www.edu.cz (přímý odkaz-zde-).