4 │ ZAPOJENÍ A PODPORA ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Distanční vzdělávání v základních a středních školách 24 Jeden žák se SVP má problémy, učitelka spolupracuje s asistentkou pedagoga, které zasílá úkoly. Asistentka je s žákem vypracovává. Učitelka pak provádí kontrolu a hodnotí žákovu práci. Asistent pedagoga realizuje on line podporu žáků se SVP na základě podkladů od učitele. -Všichni žáci se on line vzdělávání účastní, jedna žákyně se SVP v matematice se vyučuje odděleně s asistentkou pedagoga -v družině, což se poměrně dobře daří. Asistentka pedagoga každý den komunikuje se žákyní se 3. stupněm podpůrných opatření (telefonicky i videohovory), jsou nastaveny i individuální konzultace s asistentkou pedagoga i učitelkou. Asistentka se věnuje i dalším žákům se SVP. Kromě podpory a individuální péče asistenta pedagoga jsou pro žáky organizovány i konzultace ve škole nebo třeba on line doučování- . Pravidelné konzultace učitelky i asistenty pedagoga, které poskytují žákům s odlišným mateřským jazykem i žákům se SVP. Učitel pracuje intenzivněji s žáky se SVP např. formou on line doučování. -Žákům se SVP jsou nabízeny konzultace, jsou realizovány i předměty speciálně pedagogické péče. Zavedeno on line doučování pro čtyři žáky se SVP, v pravidelném čase a s individuálním přístupem. -Konzultační hodiny ve škole prezenčně, žáci se SVP pracují s asistentem pedagoga také prezenčně ve škole. Individuální konzultace, žáci se SVP ve 4. stupni podpory mají individuální vzdělávání za pomoci asistenta pedagoga. Výše uvedené příklady jsou všechny z prvního stupně ZŠ, na druhém stupni ZŠ mnohem častěji učitelé více stěžují si na náročnost distanční výuky žáků se SVP. Problematické je pro mě pomáhat žákům se SVP, hodinová dotace je krátká (jen 30 minut on line výuky), zejména pro žáky, -kteří by to potřebovali. Neosvědčila se mi u žáků se SVP samostatná doplňovací cvičení doma, která bez pomoci nezvládnou. Celkově má distanční výuka pro žáky se SVP nízkou účinnost. Mnohem častěji však školy přenášejí vzdělávací povinnosti na rodiče . Osvědčilo se větší zapojení rodičů při přípravě žáků se SVP na výuku. Žák se SVP má problémy s digitálními kompetencemi, škola z tohoto důvodu intenzivně komunikuje s rodinou. U žáků se SVP došlo v případě zapojení zákonných zástupců ke zlepšení výsledků. Asistent pedagoga a individuální konzultace jsou využívány také na 2. stupni ZŠ.i Ve spolupráci s asistentem pedagoga je nabízena pomoc individuální výuky (např. u žáka se SVP zasílání příkladů –a pomoc při jejich řešení). Pro žáka se SVP, který má minimální výstupy, připravuje učitel učební materiály, které doručuje asistent pedagoga. U žáka se SVP komunikaci zajišťuje asistent pedagoga, zprostředkovává předávání úkolů. Využívám asistenta pedagoga pro konzultace určené žákům se SVP. Pro žáky se SVP využívám doučování s asistentkou pedagoga. V nematuritních oborech SŠ jsou individuální konzultace sice využívány také, ale učitelům se příliš nedaří žáky se SVP na dostatečné úrovni do distanční výuky zapojit. Zapojení žáků se SVP do distančního vzdělávání se v uplynulém roce bohužel nezlepšilo rovnoměrně. Na prvním stupni ZŠ se daří při dlouhodobé distanční výuce nastavit spolupráci asistenta pedagoga, učitele i konkrétního žáka mnohem lépe než na stupni druhém, kde řada učitelů stále nevnímá spolupráci asistentem pedagoga na plánování s organizace výuky jako něco standardního a potřebného. Proto školy často přenáší zodpovědnost nežádoucím způsobem na rodiče, což určitě není cesta, kterou by bylo možné akceptovat. Na středních školách pak často není komunikace s rodiči ani dostatečně využívána a na žáky se SVP je často kladena plná zodpovědnost za jejich vzdělávání, i když si učitelé jsou vědomi toho, že řada těchto žáků je toho samostatně schopna jen obtížně.