4 │ ZAPOJENÍ A PODPORA ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Distanční vzdělávání v základních a středních školách 23 GRAF 8| Rozložení podílu žáků se SVP ve třídě/skupině a podílu nepřítomných žáků se SVP v synchronní výuce proložený lineární spojnicí trendu (na 1. stupni ZŠ, na 2. stupni ZŠ a v nematuritních oborech SŠ) Legenda: osa x rozložení podílu žáků se SVP ve třídě/skupině; –osa y podíl nepřítomných žáků se SVP v synchronní výuce; – vlevo 1. stupeň –ZŠ; vpravo 2. stupeň –ZŠ; dole nematuritní obory –SŠ Mezi osvědčené postupy, jak zapojit žáky se SVP, patří využívání skupinové práce v on line synchronní výuce. Školy -buď volí samostatnou skupinu, ve které využívají ještě spolupráci asistenta pedagoga, nebo naopak žáky se SVP rozdělí rovnoměrně do skupin. V rámci asynchronní výuky probíhá sdílení obsahu přes Microsoft Teams a pro žáky se SVP probíhá formou skupinové práce s asistentkou pedagoga. V on line prostředí využíváme místnosti pro skupiny žáků, zvláštní skupinu máme pro žáky se SVP společně s asistentem -pedagoga. Při dělení na skupiny jsou žáci rozděleni podle abecedy, ale žáci se SVP jsou rovnoměrně rozděleni do skupin. Z hlediska realizace práce on line ve skupinách se osvědčilo rovnoměrné přiřazení žáků se SVP do skupin.- Významnou pomocí při distančním vzdělávání žáků se SVP je dle učitelů jednoznačně asistent pedagoga, který při vzdělávání výrazněji zastupuje učitele. 0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %35 %40 %45 %50 %0 %20 %40 %60 %80 %100 %0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %35 %40 %45 %50 %0 %20 %40 %60 %80 %100 %0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %35 %40 %45 %50 %0 %20 %40 %60 %80 %100 %