4 │ ZAPOJENÍ A PODPORA ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Distanční vzdělávání v základních a středních školách 22 4 ZAPOJENÍ A PODPORA ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Náročnost zapojení žáků do distančního vzdělávání se nejvýrazněji projevuje u žáků se SVP, a to zejména v případě on line synchronní výuky. Jejich zapojení do pravidelné on line výuky bylo v hodinách, které Česká školní inspekce -- on line hospitovala v lednu a únoru 2021, nižší než v případě ostatních žáků bez SVP Míra zapojení žáků se SVP do - . pravidelných on line vyučovacích hodin byl nejvyšší na 2. stupni ZŠ, a naopak nejnižší na středních školách -a v nematuritních oborech. TABULKA 1| Podíly žáků se SVP zapojených v o line synchronní výuce n- 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ obor gymnázium maturitní obory nematuritní obory podíl žáků se SVP patřících do tříd v on line -hospitovaných hodinách 10,8 % 10,1 % 2,5 % 4,0 % 8,9 % podíl žáků (všech), kteří byli během hospitací v on line hodinách skutečně přítomni- 88,2 % 91,5 % 92,8 % 85,9 % 79,6 % podíl žáků se SVP, kteří byli během hospitací v on line hodinách skutečně přítomni- 87,7 % 89,2 % 87,9 % 84,6 % 71,5 % podíl žáků se SVP, kteří měl být přítomn , ale nebyl i ii 12,3 % 10,8 % 12,1 % 15,4 % 28,5 % Podíly žáků se SVP, kteří se neúčastnili hospitovaných on line hodin synchronní výuky, přirozeně neznamenají, že by -tito žáci se SVP zůstávali mimo distanční vzdělávání v daných školách, ale vypovídají pouze o míře jejich zapojení v on line synchronní výuce. Tito žáci jsou školami do vzdělávání zapojováni jinými cestami, např. prostřednictvím -individuálních konzultací, s podporou asistenta pedagoga apod. Přesto je třeba tuto situaci vnímat, protože on line -synchronní výuka je dominantním prvkem distančního vzdělávání, který je navíc nejvíce efektivní. Rozdílný přístup ke vzdělávání žáků je patrný i z porovnání výše absence žáků při synchronní výuce a podílu žáků s e SVP v dané třídě/skupině. Zatímco na prvním a částečně i druhém stupni ZŠ platí, že čím vyšší je podíl žáků se SVP v dané třídě nebo skupině, tím je nižší celková absence, ak v nematuritních oborech SŠ je zřetelný obrácený vztah, t tedy čím více žáků se SVP, tím celkově méně žáků se výuky účastní.