3 │ ZAPOJENÍ ŽÁKŮ DO DISTANČNÍ VÝUKY Distanční vzdělávání v základních a středních školách 19 Po domluvě s rodiči učitelé provádí individuální konzultace kdykoliv a různými formami (to když žáci sami chtějí), nebo určí doučování (tehdy, když žáci sami zpočátku nechtějí, ale škola to považuje za přínosné pro posun žáka). Zapůjčení notebooků, přizpůsobení rozvrhu tak, aby jeden PC v rodině mohli postupně využít tři sourozenci. Podpora se může týkat každého žáka. Individuální konzultace mají na některých školách podobu i určité synchronní výuky. Slabší žáci zůstávají s učitelem v on line hodině v době, kdy ostatní žáci mají samostatnou práci. Dále využíváme prezenční -konzultace ve škole. Někdy je využívána také spolupráce s neziskovými organizacemi, což bylo poměrně intenzivní zejména v jarním období minulého školního roku . Využíváme i spolupráce s Cheironem, který nám pomáhá s distribucí úkolů, případně doučováním. Na přibližně 10 % základních škol pak jejich vedení deklarovalo i využívání šablon (prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání) pro doučování. Škola nabízí i doučování a čtenářský i logický klub v rámci šablon.– Často jde o širokou škálu forem podpory, kterou škola vhodně upravuje. Zajišťujeme podporu žáků s odlišným mateřským jazykem prostřednictvím individuálního doučování on line za pomoci -studentů a učitelek na mateřské dovolené, kteří spolupracují s vyučujícími. Provedli jsme změny ve využití šablon ve prospěch doučování, zapojení školního asistenta pro komunikaci se žáky v českém jazyce. Asistent pedagoga byl využíváni nejen pro podporu poskytovanou žákům se SVP, o kterých pojednává následující i i kapitola, ale také pro celkovou podporu distanční výuky. Asistenti pedagoga se v době distanční výuky účastní on line hodin, pomáhají vyučujícím s organizací hodin a evidencí -docházky, komunikují se žáky i zákonnými zástupci, individuální pomoc žákům se SVP. Asistenti pedagoga jsou využíváni pro podporu žáků, kteří různým způsobem nestíhají. Asistentka pedagoga se zapojuje do vzdělávacích aktivit ve třídě, podporuje nejen žáky se SVP, ale i ostatní, kteří to v dané chvíli potřebují. Ve třídě je vybudována přirozená pozitivní interakce mezi asistentem pedagoga a všemi žáky třídy. Asistent pedagoga se prostřednictvím on line výuky individuálně věnuje žákům s přiznanou potřebou podpory i dalším, -kteří potřebují učivo opakovaně vyložit nebo získané znalosti více upevnit. Asistenti pedagoga jsou efektivně zapojeni do distančního vzdělávání, pod vedením učitelů organizují on line individuální -výuku i konzultace ve škole nejen pro žáky s potřebou podpory. Inspirativní jsou konkrétní příklady podpory, kterou poskytují asistenti pedagoga v následujících ilustracích. Zvládnout komunikaci v on line prostředí (např. žákům, kteří se stydí, mají ostych např. z důvodu odlišných životních -podmínek) úspěšně pomáhala školní asistentka komunikací ve dvojici, než žák získal jistotu a zapojil se do on line výuky –-s ostatními spolužáky. Efektivní zapojení asistentky pedagoga do výuky (po společném úvodu se odpojila spolu s jedním žákem a pracovali samostatně přibližně 15 minut). U skupinky slabších žáků z jedné vesnice docházela jednu dobu asistentka pedagoga přímo do rodin pomáhat s výukou. Význam třídního učitele je patrný zvláště na druhém stupni základní školy a na střední škole, kde v době distanční výuky je třídní učitel často klíčovým prostředníkem pro zapojení žáků do pravidelné výuky i důležitou osobou v případě výskytu ějakého problému. n Je pozitivním zjištěním, že se od jara 2020 zvýšil podíl třídních učitelů, kterým se dařilo ve větší míře naplňovat svou roli. Bohužel na středních školách, kde může být role třídního učitele výraznou pomocí žákům při zvládání obtíží s distanční výukou, bylo zvýšení podílu nejnižší.