3 │ ZAPOJENÍ ŽÁKŮ DO DISTANČNÍ VÝUKY Distanční vzdělávání v základních a středních školách 18 Komunikujeme prostřednictvím Google Classroom nebo e mailu, v případě, že nereagují, tak telefonicky. Domluvíme se -s jejich rodiči. Nabídneme osobní konzultace v období, kdy je to umožněno. Zasíláme vybrané úkoly a materiály ke studiu v písemné podobě. Případně je nabízíme k vyzvednutí ve škole v podobě tištěné. Na základních školách je ale častější předávání jinou než elektronickou cestou. Jedné žákyni zadání tisknu, jednou týdně předávám a konzultuji, pokud se dostaví osobně do školy. Má ale složité rodinné zázemí a spolupráce s rodiči je náročná. Druhá žákyně má konzultace každý den a zaznamenávám u ní velký pokrok. Vyzvedávání úkolů ve škole se vyskytuje i na středních školách, zvláště na nematuritních oborech. Komunikujeme prostřednictvím telefonu. Všichni si jednou týdně vyzvednou úkoly, musí je potom vrátit v určený den a následně je dostanou opravené a zároveň nové. Jejich práce většinou hodnotím písemně formou připomínek nebo telefonicky. V případě listinného předávání podkladů jde často o pravidelnou každotýdenní akci. Učivo je žákovi v tištěné podobě vždy připraveno ve škole. Žák si ho každý týden vyzvedne. Obsahem se jedná o stejné učivo i úkoly jako v synchronní výuce. Hodnocení svých prací si žák vyzvedne každý týden spolu s novým učivem. Ne vždy jsou zadávány shodné úkoly, zvláště na základní škole je individualizace častější . Pracuji s žákem individuálně, zadávám úlohy, které je schopen zvládnout. Hodnotím je písemně v pracovním sešitě nebo v jiné písemné formě. Pro podporu žáků, kteří nedosahují žádoucích výsledků často z důvodů problémů se zapojením do distančního vzdělávání, případně obtíží se zvládáním specifik distančního vzdělávání v pojetí na konkrétní škole, poskytují školy nejčastěji individuální konzultace, a to jak on line, tak prezenčně. Pro podporu žáků využívají školy také asistenty - pedagoga, případně i třídní učitele. GRAF 6 | Způsoby pomoci žákům se slabými výsledky Individuální konzultace jsou velmi vhodnou cestou pro vyšší zapojení žáků, kteří se distančního vzdělávání účastní nedostatečně nebo na dálku neplní stanovené úkoly apod. Obecně pak platí, že zásadní význam má taková podpora, která nejvíce odpovídá potřebám i možnostem daného žáka a jeho rodičů. 70 %69 %71 %74 %69 %22 %35 %0 %8 %19 %10 %10 %29 %28 %38 %11 %15 %24 %21 %25 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠnabízí individuální konzultacenabízí procvičování ve spoluprácis asistentem pedagogave spolupráci s třídním učitelemse snaží žáka zapojit do výukyzintenzivněním spoluprácese zákonnými zástupci