3 │ ZAPOJENÍ ŽÁKŮ DO DISTANČNÍ VÝUKY Distanční vzdělávání v základních a středních školách 16 technika obstarána jinou cestou, většinou ji zřejmě zakoupili rodiče, případně ji zapůjčily jiné organizace bez prostřednictví školy. Přestože jsou téměř všichni žáci do distančního vzdělávání nějakou formou zapojeni, někteří se neúčastní on line -výuky . Jednou z příčin jsou stále nedostatky v jejich vybavení digitální technikou nebo nevyhovující připojení. Podíl 7 těchto žáků se pohybuje okolo 3 %, nejhorší je situace v nematuritních oborech SŠ Jestliže na základě jarního šetření . České školní inspekce ředitelé základních a středních škol odhadovali počet takových žáků na zhruba 250 000, tak v současnosti jde zhruba o jednu pětinu (cca 50 000 žáků) . V každém případě, zejména díky rozsáhlým finančním intervencím, které umožnily dovybavit školy digitální technikou a tuto techniku v případě potřeby zapůjčovat, je míra vlivu problémů s digitální technikou mnohem menší, než tomu bylo na jaře 2020. GRAF 3| Školy podle podílu žáků, kteří se neúčastní on line synchronní výuky z důvodu problémů s digitální technikou -(absence připojení, nízká kvalita připojení, nedostatek počítačů v domácnosti, absence počítače apod.) Další příčinou neúčasti některých žáků na on line výuce je jejich nízká motivace nebo omezená motivace jejich rodičů -spojená s omezenou podporou, kterou při vzdělávání svým dětem poskytují Výrazněji se tento negativní trend . přirozeně projevuje ve školách s vyšším podílem žáků pocházejících ze socioekonomicky složitějšího rodinného prostředí Vliv rodinného prostředí a socioekonomických aspektů na vzdělávání dětí je v případě České republiky 8. velmi silný snížení těchto vlivů a jejich dopadů je z pohledu zvýšení efektivity vzdělávání jednou z největších výzev a českého vzdělávacího systému. Na tuto skutečnost poukazuje Česká školní inspekce, stejně jako řada dalších organizací, institucí i individuálních odborníků, dlouhodobě, přičemž je zřejmé, že při velmi dlouho trvajícím distančním vzdělávání se tyto negativní vlivy projevují ještě mnohem silněji. 7 Zde je třeba připomenout, že mezi distanční vzdělávání a on line výuku nelze vložit rovnítko, protože on line vedené hodiny --(tzv. synchronní výuka) jsou pouze podmnožinou distančního vzdělávání, které je mnohem širším komplexem aktivit (skládajících se jak z činností tzv. synchronních, tak z činností tzv. asynchronních). Asynchronní aktivity pak mohou být opět realizovány on line, -ale doporučovány jsou i aktivity bez využití digitálních technologií. 8 Rodiny žijící v sociálně vyloučených lokalitách, rodiny s nízkým dosaženým vzděláním, rodiny zatížené exekucí, rodiny s problematickým bydlením, ale také třeba rodiny s větším počtem dětí a nízkými příjmy. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠnikdozcela výjimečně (okolo 1 %)ojedinělí žáci (okolo 5 %)v průměru jeden, dva ve třídě (okolo 10 %)více než 10 % žáků školy