3 │ ZAPOJENÍ ŽÁKŮ DO DISTANČNÍ VÝUKY Distanční vzdělávání v základních a středních školách 15 GRAF 2 | Podíl škol, kde se zvýšil počet žáků zapojených do distanční výuky oproti jaru 2020 (situace ve školách navštívených Českou školní inspekcí v lednu a únoru 2021) Od školního roku 2020/2021 je distanční vzdělávání ze zákona povinné, což dle ředitelů škol navštívených Českou školní inspekcí v lednu a únoru 2021 ke snížení počtu žáků bez kontaktu se školou v případě jejich konkrétních škol významně přispělo. Velmi důležitá je pak také intenz vní komunikace školy s rodiči těchto žáků a v případě selhání i všech možností, kterými škola disponuje, pak volba krajního řešení v podobě zapojení orgánu sociálně právní ochrany -dětí. V této souvislosti zůstává otázkou, do jaké míry školy při vyčerpání všech možností, jak přimět žáka k účasti na distančním vzdělávání, možnost kontaktovat orgán sociálně právní ochrany dětí využily. Z dílčích zjištění České - školní inspekce plyne, že takový postup školy volily pouze ojediněle. Současně mezi hlavní příčiny úspěšného zapojení těch žáků, které se na jaře 2020 zapojit nepodařilo, patří zapůjčení digitální techniky pro distanční vzdělávání 6. Změna dobrovolného vyučování v povinné, zlepšení technického zázemí v rodinách (distanční vyučování se očekávalo). Škola několika žákům zapůjčila vybavení, rodiče několika dalších žáků se podařilo přesvědčit, aby se školou lépe spolupracovali. Zavedení povinné distanční výuky a trpělivá práce učitelů, kteří svým naléháním přiměli mnohé rodiče ke změně přístupu. Ještě 8. února 2021 si přišli další žáci do školy půjčit techniku. Velký význam měla i cílená a soustředěná snaha škol a jejich učitelů zapojit do distančního vzdělávání skutečně všechny žáky. Škola žáky připravovala na možnost distanční výuky již od září 2020. Průběžně žáci vypracovávali úkoly on line, aby si na -prostředí zvykli. Škola průběžně kontaktovala zákonné zástupce a plnoleté žáky v případě problémů. Ne vždy jsou však vedení škol příčiny vyššího zapojení žáků do distanční výuky zřejmé. Těžko lze určit, odhadujeme, že šlo především o zvýšení stability denního režimu domácností, zkvalitnění domácího technického vybavení a také vytvoření návyku na stanovená pravidla výuky. Podíl žáků, kterým byla zapůjčena digitální technika (školou nebo prostřednictvím školy), byl cca 3, % (nejvíce 5 na neúplných ZŠ cca – 5 %, nejméně na nematuritních oborech SŠ – cca , %). Vzhledem k odhadovanému počtu žáků 1 5 bez digitální techniky z jara 2020 dle tehdejšího odhadu ředitelů škol šlo o zhruba 250 000 žáků) uvedený podíl ( znamená zapůjčení digitální techniky jedné pětině z nich (cca 50 000 žáků), zbývající skupině žáků byla digitální 6 Již na jaře 2020, na základě výsledků šetření České školní inspekce, se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy propojilo s organizací Česko.Digital a platformou Ucimeonline.cz k řešení nedostatku digitální techniky ve školách. Obdobně se do řešení této situace zapojily také další neziskové organizace či nadace a v neposlední řadě také někteří zřizovatelé škol či některé kraje. V létě 2020 pak Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy poskytlo školám cca 1,3 mld. Kč pro nákup digitální techniky s možností jejího zapůjčení těm žákům, kteří vlastní techniku doma nemají apod. Podobně pak, v rámci svých možností, vybavila své domácnosti adekvátní digitální technikou také samostatně přímo řada rodin. 18 %43 %15 %24 %18 %7 %25 %26 %38 %53 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠpočet zapojených žáků se výrazně zvýšilpočet zapojených žáků se mírně zvýšil