3 │ ZAPOJENÍ ŽÁKŮ DO DISTANČNÍ VÝUKY Distanční vzdělávání v základních a středních školách 14 3 ZAPOJENÍ ŽÁKŮ DO DISTANČNÍ VÝUKY Jedním z nejpodstatnějších témat období distančního vzdělávání na jaře 2020 byl relativně vysoký podíl žáků, kteří z různých důvodů, především ale z důvodu chybějící digitální techniky nebo připojení či z důvodu nedostatečné motivace a podpory ze strany jejich rodin, nebyli žádným způsobem zapojení do distančního vzdělávání , také vysoký 3 a podíl žáků, kteří se distančního vzdělávání sice účastnili, ale pouze formou předávání úkolů a jejich zpětného odevzdávání po vypracování, nikoli prostřednictvím on line vyučovacích hodin a obdobných forem komunikace -prostřednictvím digitálních technologií4. Po roce od nástupu pandemie, tedy na počátku 2. pololetí školního roku 2020/2021, se jeví, že situace v oblasti počtu žáků, kteří jsou z různých důvodů zcela mimo vzdělávání a které se nedaří do vzdělávání žádnými cestami zapojit, velmi pravděpodobně není plošně lepší než na jaře 2020, i když zrovna školy, které Česká školní inspekce v rámci tematické inspekční činnosti v lednu a únoru 2021 navštívila, deklarovaly pozitivní proměnu i zde. Podle jiných zdrojů a zjištění České školní inspekce to však vypadá, že počet těchto žáků se mění v závislosti na řadě různých faktorů, včetně např. úspěšnosti komunikace školy s jejich rodiči 5. Úroveň nezapojení žáků se navíc liší podle situace dané školy, zatímco v některých školách je nezapojeným žákem ten, který vůbec nereaguje, nevyzvedává si úkoly, rodiče se nejsou schopni dostavit do školy apod., tak v jiné je nezapojeným žákem ten, který se účastní synchronní výuky jen v minimálním rozsahu, odevzdává jen výjimečně úkoly. Z tohoto důvodu je nutné vždy zohlednit reálnou situaci ve výuce a zkušenosti učitelů. GRAF 1 | Porovnání podílu škol s účastí téměř všech žáků na on line distanční výuce situace ve školách navštívených -(Českou školní inspekcí v lednu a únoru 2021) Uvedená změna v počtu zapojených žáků je patrná i z hodnocení ředitelů těchto navštívených škol, kteří svá hodnocení vztahují k situaci v průběhu celého jara 2020. 3 Ředitelé škol na jaře 2020 odhadovali počet těchto žáků na cca 10 000. 4 Počet takto zapojených žáků ředitelé škol na jaře 2020 odhadovali na cca 250 000. 5 Podrobnější informace o počtech a struktuře těchto žáků budou k dispozici po vyhodnocení plošného dotazníkového šetření realizovaného ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v průběhu února 2021 . 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %neúplné ZŠúplné ZŠgymnáziamaturitní SOŠnematuritní SOŠduben 2020únor 2021