2 │ SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZJIŠTĚNÍ Distanční vzdělávání v základních a středních školách 11 Spolu s délkou trvání distanční výuky se zvyšoval i podíl škol, které přistoupily ke změnám ve vzdělávacím obsahu a učivo ukotvené ve svých školních vzdělávacích programech s ohledem na možnosti distančního vzdělávání vhodně redukovaly Oproti předpokladům z počátku školního roku 2020/2021 se na konci jeho prvního pololetí o více než . čtvrtinu zvýšil podíl pedagogů, kteří na základě zkušeností s distanční výukou redukoval nebo budou redukovat i vzdělávací obsah. aximální redukce byly v obsahu výchovných předmětů, případně některých naukových předmětůM (jako např. zeměpis, dějepis, vlastivěda, chemie apod.), méně časté již byly v stěžejních předmětech jako český jazyk, matematika a cizí jazyk. Nejméně časté byly obsahové redukce v případě maturitních oborů středních odborných škol . Snížil se také podíl základních škol, které organizují on line d -istanční výuku v rozsahu dle prezenčního rozvrhu (ze 14 % na méně než 10 %). Překlápění prezenčního rozvrhu do distanční formy je dlouhodobě neudržitelné, na což Česká školní inspekce upozorňuje po celý rok realizace distančního vzdělávání Proto je třeba vnímat, že podíly škol, které . rozsahem synchronní výuky přesahovaly limity uvedené v doporučení pro distanční vzdělávání vydané Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, jsou stále vysoké. Ze zjištění České školní inspekce vyplynulo, že rozvoj digitálních kompetencí učitelů, ale i žáků, je ve většině hodin na dostatečné úrovni pro realizaci on line distanční výuky. Školy, které se digitálním technologiím a rozvoji učitelů - v práci s nimi před nástupem pandemie v roce 2020 příliš nevěnovaly, v zásadě snížily náskok škol, které již digitální prostředí dříve využívaly. Většině škol se bohužel málo daří respektovat specifika on line distanční výuky a vedle synchronní on line výuky-- nedostatečně využívají další možnosti distančního vzdělávání, což není příliš efektivní Pro další období tak bude . potřeba řešit řadu problémů, které distanční výuka přinesla Jedním z nich je např. zanedbávání sociálního . a psychického rozvoje žáků, a to bez ohledu na jejich věk. Podobně alarmující je i nízký podíl hodin, kdy mají učitel i žáci zapnuté kamery a vidí na sebe nebo kdy je cíleně podporována spolupráce žáků i když ji technologie již dnes (podporují). Druhou oblastí, kde dochází k určitým pozitivním trendům, je oblast hodnocení, protože mnohé metody pro hodnocení žáků využívané v prezenční výuce se v on line distanční výuce uplatňují obtížně- . V oblasti průběžného hodnocení se v průběhu 1. pololetí školního roku 2020/2021 o více než 20 % zvýšil podíl pedagogů, kteří proměňují metody hodnocení žáků. V oblasti závěrečného hodnocení ředitelé většího podílu škol přistoupil k využívání dalších způsobů i závěrečného hodnocení mimo stále nejčastěji využívané klasifikace. I tak je však oblast hodnocení a poskytování průběžné zpětné vazby žákům stále velkou výzvou do budoucna. Relativně nízký je odíl škol, které se systematicky věnují komunikaci rodiči žáků o distančním vzdělávání a upravují p s jej tak, aby většině účastníků vyhovovalo. Současně byl zaznamenán vysoký podíl pedagogů (téměř jedna pětina), kterým se oproti období prezenční výuky snížil rozsah jejich komunikace s kolegy.