d) Žáků se speciálními vzdělávacími potřebamiTémata vyučovaná v přírodovědě v testované tříděP4. Následující seznam uvádí hlavní témata, která jsou obsažena v přírodovědné části testu TIMSS. Zvolte odpověď, která nejlépe vystihuje, kdy se žáci testované třídy s daným tématem setkali. Pokud dané téma bylo v učebních plánech zařazeno dříve než ve 4. ročníku, vyberte možnost „Většinou probráno dříve než v tomto školním roce.“ Pokud se téma probíralo tento rok, ale ještě nebylo dokončeno, vyberte možnost „Většinou probráno v tomto školním roce.“ Pokud dané téma není součástí školních osnov, vyberte možnost „Ještě nevyučováno nebo právě zahájeno.“Ozna te čjednu odpověď v každém ádku.řA. Živá p írodařVětšinou probránodříve než v tomtoškolním roceVětšinou probránov tomto školnímroceJeště nevyučovánonebo právězahájenoa) Vlastnosti živých organismů a jejich hlavní skupiny(např. savci, ptáci, hmyz, kvetoucí rostliny)b) Hlavní tělesné struktury a jejich funkce u člověka,jiných živočichů a rostlinc) Životní cykly běžných rostlin a živočichů (např. motýl,žába, kvetoucí rostliny)d) Dědičné znaky rostlin a živočichůe) Vzájemné vztahy mezi organismy a jejich prostředím(např. fyzické znaky a způsoby chování, které pomáhajíživým organismům přežít v jejich prostředí)f) Vztahy ve společenstvech a ekosystémech (např. jednoduchépotravní řetězce, vztahy mezi dravcem a kořistí, dopady lidskéčinnosti na prostředí)g) Lidské zdraví (přenos a prevence nakažlivých nemocí,příznaky zdraví a nemoci, význam zdravé výživy a cvičení)P4. (pokračování) Zvolte odpověď, která nejlépe vystihuje, kdy se žáci testované třídy s daným tématem setkali. Pokud dané téma bylo v učebních plánech zařazeno dříve než ve 4. ročníku, vyberte možnost „Většinou probráno dříve než v tomto školním roce.“ Pokud se téma probíralo tento rok, ale ještě nebylo dokončeno, vyberte možnost „Většinou probráno v tomto školním roce.“ Pokud dané téma není součástí školních osnov, vyberte možnost „Ještě nevyučováno nebo právě zahájeno.“Ozna te čjednu odpověď v každém ádku.řB. Neživá p írodařVětšinou probránodříve než v tomtoškolním roceVětšinou probránov tomto školnímroceJeště nevyučovánonebo právězahájenoa) Skupenství látek (pevné, kapalné, plynné) a jejich vlastnosti(objem, tvar)b) Třídění předmětů/látek na základě fyzikálních vlastností(např. hmotnost, objem, skupenství látky, vedení tepla nebo elektřiny)c) Směsi a jak rozdělit směs na její složky (např. prosévání,filtrace, odpařování, užití magnetu)d) Vlastnosti magnetů (např. shodné póly se odpuzují a opačné se přitahují;pochopení, že magnety mohou přitahovat některé předměty)e) Fyzikální změny v každodenním životě (např. změna skupenství, rozpouštění)f) Chemické změny v každodenním životě (např. rozklad,hoření, rezivění, vaření)P4. (pokračování) Zvolte odpověď, která nejlépe vystihuje, kdy se žáci testované třídy s daným tématem setkali. Pokud dané téma bylo v učebních plánech zařazeno dříve než ve 4. ročníku, vyberte možnost „Většinou probráno dříve než v tomto školním roce.“ Pokud se téma probíralo tento rok, ale ještě nebylo dokončeno, vyberte možnost „Většinou probráno v tomto školním roce.“ Pokud dané téma není součástí školních osnov, vyberte možnost „Ještě nevyučováno nebo právě zahájeno.“Ozna te čjednu odpověď v každém ádku.řB. Neživá p írodařStránka č. 9 z 12IEA Online SurveySystem20. 2. 2019http://localhost:81/(S(xllahdzt0hb2vpwyyfr3jduh))/takeall.aspx?&NOR...