LITERATURA Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 139 Sheard, Mary, Jebar Ahmed. 2007. Engaging the ‚Xbox gGneration of Learners´ in Higher Education. Huddersfield: University of Huddersfield, School of Education and Professional Development. Shu, Hua a kol. 2002. „The role of home-literacy environment in learning to read Chinese.“ Pp. 207–224 in Li, Gaffney, Packard (eds.). Chinese children´s reading asquisition: Theoretical and pedagogical issues. Boston, MA: Kluwer Academic Publishers. Sirin, Selcuk R. 2005. „Socioeconomic Status and Academic Achievement: A Meta-Analytic Review of Research.“ Review of Educational Research 75 (3): 417–453. Slaměník, Ivan, Jozef Výrost. 1997. Sociální psychologie. Praha: ISV. Smetáčková, Irena. 2013. „Společné, či oddělené vzdělávání dívek a chlapců?“ Pedagogická orientace 23 (5): 717–733. Straková, Jana. 2007. „The Impact of the Structure of the Education System on the Development of Educational Inequalities in the Czech Republic.“ Czech Sociological Review 43 (3): 589–610. Straková, Jana. 2010. „Dopad diferenciace vzdělávacích příležitostí v povinném vzdělávání na vývoj nerovností ve výsledcích žáků v ČR po roce 2000.“ Pedagogika (60): 21–37. Straková, Jana. 2010. „Přidaná hodnota studia na víceletých gymnáziích ve světle dostupných datových zdrojů / The Value-Added of Studying at Multi-year Gymnasia in the Light of Available Data Sources.“ Sociologický časopis / Czech Sociological Review (46): 187–210. Straková, Jana, Jaroslava Simonová. 2015. „Beliefs of Czech teachers as a prerequisite for effective teaching.“ Studia pedagogica 20 (4): 53–70. Šmídová, Iva, Klára Janoušková, Tomáš Katrňák. 2008. „Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému.“ Sociologický časopis 44 (1): 23–54. Torppa, Minna a kol. 2007. „Modeling the early paths of phonological awareness and factors supporting its development in children with and without familial risk of dyslexia.“ Scientific Studies of Reading 11: 73–103. Underwood, Jean. 2004. „Research into Information and Communications Technologies: Where Now?“ Technology, Pedagogy and Education 13 (2): 135–145. Wellington, Jerry. 2005. „Has ICT Come of Age? Recurring Debates on the Role in Education, 1982–2004.“ Research in Science & Technological Education 23 (1): 25–39. Willms, Douglas J. 1999. „Quality and Inequality in Children’s Literacy: The Effects on Families, Schools, and Communities.“ In Daniel P. Keating, Clyde Hertzman (eds.). Developmental Health and the Wealth of Nations: Social, Biological, and Educational Dynamics. New York: Guilford Press.