7 │ DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 133 V průběhu koronavirové pandemie se nicméně školám otevřely některé pomocné možnosti, jak distanční výuku realizovat i při omezených zdrojích a organizačních možnostech. Graf typu wordcloud ukazuje opět četnost slov dle odpovědí ředitelů na otázku, jakou platformu pro distanční výuku na dané škole používají (data opět nepárována s šetřením PISA – četnosti slov vyjádřené větším písmem pocházejí z celého datového souboru tematického šetření distanční výuky). Z výpovědí ředitelů lze identifikovat několik stěžejních zdrojů výukových materiálů (či přímo platforem) pro distanční výuku. Nejčastěji školy uváděly využití výukové webové aplikace Školákov, nabízené ZŠ Plumlov, která poskytuje k volnému využití cvičení pro hlavní předměty prvního ročníku ZŠ. Podobnou četnost lze sledovat i v případě YouTube, materiálů od učebnicového nakladatelství Fraus, a pokud bychom sloučili všechny zmínky (včetně slov televize, ČT apod.), pak také výukové vysílání veřejnoprávní České televize UčíTelka. Významné zastoupení mají rovněž materiály společnosti Scio, v menší míře školy uváděly další zdroje a platformy jako Cermat, alfbook, wocabee a další. GRAF 119 | Podíly žáků dle vyjádření ředitelů ohledně odhadované dostupnosti vybavení pro žáky k zajištění distanční výuky, tříděno dle SES školy Zdroj: Tematické šetření ČŠI k distančnímu vzdělávání; PISA 2018 WORDCLOUD 2 | Jaké zdroje a platformy školy využívají při realizaci distanční výuky? Poznámka: Vytvořeno funkcí „wordcloud s aplikováním lemmatizace“ v programu MaxQDA. 45,4562,1589,7641,3135,3710,2413,240 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Nízký SES školyStřední SES školyVysoký SES školyOdhaduje, že dostupné vybavení má 95 % žáků a víceOdhaduje, že dostupné vybavení má 75 % – 95 % žákůOdhaduje, že dostupné vybavení má 50 % – 75 % žáků