7 │ DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 132 GRAF 118 | Podíly žáků dle prohlášení ředitelů ohledně důvodů nekomunikace žáků se školou, tříděno dle SES školy Zdroj: Tematické šetření ČŠI k distančnímu vzdělávání; PISA 2018 Zajímavý obrázek poskytnou odpovědi ředitelů na otázku, co by školy reálně potřebovaly k tomu, aby se jim distanční vzdělávání realizovalo snadněji. Dle grafu typu wordcloud omezeného na 100 slov, který udává četnost výskytu daného slova (s provedením lemmatizace – sloučena slova se stejným kořenem) ve výpovědích ředitelů všech dotazovaných škol (nad rámec šetření PISA), je zcela zřejmé, že klíčovým prvkem pro snadnější realizaci distančního vzdělávání je vybavení – pro potřeby této sekundární analýzy nebylo specifikováno, zda se jedná o vybavení škol, nebo žáků, ale je vysoce pravděpodobné, že obojí. Ze struktury schématu slov lze vypozorovat významnější pozici označení techniky, připojení, digitálních nástrojů aj. Nejvýznamnější překážkou při realizaci distanční výuky je velmi pravděpodobně vybavení škol a hlavně dostupnost vybavení samotných žáků, dle výše prezentovaných grafů s převahou žáků škol se středním a nižším SES, spolu s problémy s internetovým připojením a dalšími technickými problémy. WORDCLOUD 1 | Co školám chybí pro lepší realizaci distanční výuky Poznámka: Vytvořeno funkcí „wordcloud s aplikováním lemmatizace“ v programu MaxQDA. Výše uvedená zjištění ohledně hlavní překážky realizace distančního vzdělávání – nedostupného vybavení či technických problémů – dokresluje graf 119. Tematické šetření distančního vzdělávání se dotazovalo ředitelů škol také na odhadovaný podíl žáků, kteří mají dostupné vybavení k zajištění distanční výuky. Téměř 90 % žáků škol s vyšším SES dochází do škol, kde ředitelé odhadují více než 95 % žáků, kteří mají zajištěno vybavení k realizaci distanční výuky. S klesajícím SES školy pak klesá také podíl vybavených žáků. 34,3933,5710,6465,0866,4389,360 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Nízký SES školyStřední SES školyVysoký SES školyChybějící kontakty na žákyNemožnost přístupu k počítači, chybějící připojeníJiné důvody